
Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego /

Kwartalnik Historii Żydów

Wybór artykułów z lat 1950-2017

Jubileuszowy_2017_pl.indd   3 02.11.2017   21:16:02



4

©  Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma
Warszawa 2017

ISBN 978-83-65254-69-6

Wybór artykułów
Jan Doktór, Paweł Fijałkowski, Ewa Koźmińska-Frejlak

Redaktor prowadzący
Ryszard Burek

Redakcja
Michał Czajka

Ilustracje
Jan Jagielski (Dział Dokumentacji Zabytków ŻIH)

Projekt graficzny
Agnieszka Popek-Banach, Kamil Banach

Skład i łamanie
Agencja Poligraficzna Sławomir Zych

Druk
PRINT GROUP Sp. z o.o.

ul. Ks. Witolda 7-9,  71-063 Szczecin

Publikacja współfinansowana przez Stowarzyszenie  
Żydowski Instytut Historyczny w Polsce

Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma
ul. Tłomackie 3/5

00-090 Warszawa
Księgarnia Internetowa: www.sforim.pl

Jubileuszowy_2017_pl.indd   4 02.11.2017   21:16:02



5

Spis treści

9	 Jan Doktór, Paweł Fijałkowski, Ewa Koźmińska-Frejlak – Wstęp

13	 Stephan Stach – �„Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego” – powstanie, 
warunki działania, percepcja

37	 Michał Czajka – Historia redakcji „Biuletynu ŻIH” i „Kwartalnika Historii Żydów”

Artykuły

43	 Maurycy Horn – Najstarszy rejestr osiedli żydowskich w Polsce z 1507 r.

47	 Anatol Leszczyński – �Sprawa nazewnictwa organów samorządu żydowskiego 
w dawnej Rzeczypospolitej

57	 Jakub Goldberg, Adam Wein – �Ordynacja dla sejmu żydowskiego ziem koronnych 
z 1753 r.

75	 Jan Doktór – Baal Szem Tow. Próba nowego spojrzenia

101	 Ludwik Hass – �Żydzi i „kwestia żydowska” w dawnym wolnomularstwie polskim 
(do lat dwudziestych XIX w.)

121	 Artur Eisenbach – Ludność żydowska Królestwa a powstanie listopadowe

145	 Leon Baumgarten – �Rewolucjoniści Żydzi w pierwszych polskich kółkach 
socjalistycznych  i w Wielkim Proletariacie

167	 Erna Podhorizer-Sandel – �Aleksander Sochaczewski, malarz-zesłaniec, twórca 
galerii obrazów z martyrologii zesłańców syberyjskich

175	 Henryk Kroszczor – Wielka synagoga na Tłumackiem

Jubileuszowy_2017_pl.indd   5 02.11.2017   21:16:02



6

187	 Rafał Żebrowski – Geneza biblioteki Wielkiej Synagogi na Tłomackiem

209	 Szymon Rudnicki	 – Walka o zmianę ustawy o adwokaturze w II Rzeczypospolitej

223	 Daniel Grinberg – �Migracje i emigracja Żydów wschodnioeuropejskich  
w latach 1795-1939

235	 Piotr Wróbel – Żydzi wielkopolscy przed I wojną światową

267	 Romuald Jakub Weksler-Waszkinel – Wokół testamentu Henri Bergsona

277	 Jerzy Tomaszewski – �Szwajcarskie echa rozporządzenia z 26 października 1938 r. 
o stemplowaniu paszportów polskich

285	 Tatiana Brustin-Berenstein – �Deportacje i zagłada skupisk żydowskich 
w dystrykcie warszawskim

325	 Renata Piątkowska – „Intra muros” – Roman Kramsztyk w getcie warszawskim

337	 Adam Rutkowski – O agenturze gestapowskiej w getcie warszawskim

355	 Ruta Sakowska – Janusz Korczak wobec Zagłady. Próba interpretacji tekstów

367	 Teresa Prekerowa – �Prasa getta warszawskiego jako źródło do badań stosunków 
polsko-żydowskich

377	 B[ernard] Mark – �Ruch oporu i geneza powstania w getcie warszawskim  
w świetle ostatnio odnalezionych materiałów  
Podziemnego Archiwum Getta

393	 Zofia Borzymińska – �Emanuela Ringelbluma wołanie o pomoc. Kartka z getta 
warszawskiego do przyjaciela w Nowym Jorku

399	 Stefan Krakowski – Stosunek sił w powstaniu w getcie warszawskim

415	 Michał Grynberg – Getta w rejencji ciechanowskiej

435	 Danuta Dąbrowska – �Zagłada skupisk żydowskich w „Kraju Warty”  
w okresie okupacji hitlerowskiej

499	 Szymon Datner – �Opinia biegłego w procesie szefa referatu żydowskiego 
w białostockim gestapo (1942-44), Fritza Gustawa Friedla

Jubileuszowy_2017_pl.indd   6 02.11.2017   21:16:02



7

513	 Adam Penkalla – �Władze o obecności Żydów na terenie Kielecczyzny w okresie  
od wkroczenia Armii Czerwonej do pogromu kieleckiego

535	 A[nna] Kubiak – Zabytkowa architektura żydowska w Polsce (Stan po wojnie)

571	 Elżbieta Hornowa – �Powrót Żydów polskich z ZSRR oraz działalność opiekuńcza 
Centralnego Komitetu Żydów w Polsce

587	 Julian Kwiek – �Zabójstwa ludności żydowskiej w Krakowskiem  
w latach 1945-1947. Fakty i mity

605	 August Grabski – Sytuacja Żydów w Polsce w latach 1950–1957

623	 Joanna Wiszniewicz – �Pierwsze powojenne pokolenie polskich Żydów. 
Rodzicielski przekaz pamięci Holokaustu a tożsamość 
żydowska

631	 Helena Datner – �Szkoły Centralnego Komitetu Żydów w Polsce  
w latach 1944-1949

651	 Biogramy autorów

671	 Wykaz artykułów

Jubileuszowy_2017_pl.indd   7 02.11.2017   21:16:02



8

Jubileuszowy_2017_pl.indd   8 02.11.2017   21:16:02



Jubileuszowy_2017_pl.indd   12 02.11.2017   21:16:02



13

„Biuletyn  
Żydowskiego Instytutu Historycznego”  

– powstanie, warunki działalności, percepcja1

Stephan Stach
Instytut Historii Współczesnej Czeskiej Akademii Nauk w Pradze

Kiedy „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego” (BŻIH) ukazał się po raz pierw-
szy, nikt nie mógł się spodziewać, że w przyszłości będzie to jedno z najważniejszych czaso-
pism naukowych poświęconych historii polskich i wschodnioeuropejskich Żydów, a zwłasz-
cza Zagłady. Utworzone w 1950 r. w Warszawie pismo według pierwotnego zamysłu miało 
być zwykłym biuletynem informacyjnym Żydowskiego Instytutu Historycznego (ŻIH), zaś 
w naukowy półrocznik zostało przekształcone dopiero w 1951 roku. Ponieważ jednak za ję-
zyk polskich Żydów nadal uważano jidysz, „Biuletyn” pozostawał w cieniu „starszego brata” 
− „Bleter far geszichte” (Bleter). Dopiero pod koniec lat 50. XX w. splot różnych okoliczności 
spowodował, że BŻIH stał się głównym organem wydawniczym ŻIH i jednym z najważ-
niejszych czasopism z dziedziny badań nad historią polsko-żydowską. Takim też pozostaje 
do dzisiaj, choć obecnie pod nową nazwą − „Kwartalnik Historii Żydów”.

W dalszej części tekstu opiszę okoliczności powstania BŻIH, a także jego rozwój i prze-
kształcanie się w wydawnictwo naukowe. Następnie przedstawię analizę warunków pracy 
autorów i redaktorów w pierwszych latach istnienia pisma, a w końcu przyjrzę się jego per-
cepcji i funkcjonowaniu na międzynarodowej arenie naukowej. Chronologicznie rzecz uj-
mując, szczególną uwagę poświęcam w tym tekście okresowi od 1950 r. do późnych lat 70., 
który stanowił kluczowy czas dla rozwoju i kształtowania się „Biuletynu”. BŻIH powstał 
jako główny organ wydawniczy instytucji głęboko zakorzenionej w nowej wówczas i jeszcze 

1	  Artykuł powstał dzięki grantowi nr 16-01775Y „Inclusion of the Jewish Population into Postwar Czechoslovak and Polish 
Societies”, finansowanemu ze środków Czeskiej Fundacji Nauki. Serdecznie dziękuję Ewie Koźmińskiej-Frejlak za komentarze 
i korektę językową.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   13 02.11.2017   21:16:02



14

nie w pełni uznanej dziedzinie: badań nad zagładą Żydów, dlatego właśnie na tym temacie 
szczególnie się koncentruję, choć na kartach pisma opublikowano wiele ważnych tekstów 
z innych obszarów polsko-żydowskiej historii.

Powstanie i charakterystyka

Początkowo BŻIH nie miał być pismem naukowym. Pierwszy numer pisma ukazał się 
w marcu 1950 r. jako „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego przy Centralnym Komitecie 
Żydów w Polsce”. Była to nieznacznie przeredagowana wersja drukowanego w jidysz biuletynu 
informacyjnego Instytutu, „Jedijes”, który Bernard Mark zaczął publikować wkrótce po objęciu 
stanowiska dyrektora ŻIH w 1949 roku2. Pierwszy numer „Jedijes” ukazał się w listopadzie 1949 r., 
drugi − rok później. Pismo w polskiej wersji językowej wyszło w marcu i listopadzie 1950 roku. 
Głównym organem ŻIH, a do 1951 r. także jedyną jego publikacją ściśle naukową, były wyda-
wane w jidysz „Bleter far geszichte”, ukazujące się od 1948 roku. Należy przy tym pamiętać, że 
ŻIH był instytucją żydowską, powołaną w ramach odbudowy życia żydowskiego w powojennej 
Polsce pod socjalistycznymi auspicjami3. Wydawało się zatem naturalne, że działalność wydaw-
nicza Instytutu powinna być prowadzona nie tyle w języku polskich Żydów, co przede wszystkim 
w języku żydowskiej klasy robotniczej: jidysz. Fakt publikacji „Jedijes” jako biuletynu informacyj-
nego oraz „Bleter far geszichte” jako czasopisma naukowego miał też dodatkowe znaczenie: oba 
tytuły nawiązywały do publikacji przedwojennych wydawanych przez Jidiszer Wisnszaftlecher 
Institut (YIVO) w Wilnie, nakładem którego również ukazywał się biuletyn informacyjny – „Je-
dijes fun YIVO” oraz magazyn naukowy „YIVO Bleter”4. Tytuł „Bleter far geszichte” nawiązywał 
także do pisma wydawanego przed wojną przez Emanuela Ringelbluma, twórcy Oneg Szabat, 
konspiracyjnego Archiwum Getta Warszawy. Zatem już nazywając swe publikacje ŻIH sygna-
lizował ich odbiorcom, że jest instytucją zakorzenioną w żydowskiej tradycji naukowej5. Poza 
tym publikowanie w jidysz pozwoliło Instytutowi pozostać w kontakcie z polską i wschodnio-
europejską diasporą żydowską w Europie Zachodniej, obu Amerykach i Izraelu.

Jednak w 1950 r., kiedy to Centralny Komitet Żydów w Polsce (CKŻP) został roz-
wiązany6, duża część polskich Żydów wybrała emigrację7, a zaostrzenie polityki stalinizmu 

2	  „Jedijes. Biuletin Jidiszn Historiszn Institut in Pojln”, nr 1 (listopad 1949). Polski tytuł „Jedijes”, wymieniony na ostatniej 
stronie okładki, miał już wówczas brzmienie „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego”.
3	  Jego poprzedniczka, Centralna Żydowska Komisja Historyczna, publikowała wiele materiałów w języku polskim. Spośród 
39 książek i broszur wydanych pod auspicjami CŻKH 33 ukazały się po polsku. Powodem był – przynajmniej początkowo – brak 
maszyn drukarskich z hebrajskimi literami w powojennej Polsce. 
4	  Kontynuacją obu pism zajął się instytut YIVO w Nowym Jorku, ponieważ wileński oddział YIVO został zlikwidowany w cza-
sie radzieckiej okupacji miasta.
5	  Serdecznie dziękuję Kamilowi Kijkowi za zwrócenie mojej uwagi na ten aspekt. 
6	  Więcej na temat rozwiązania CKŻP: August Grabski, Centralny Komitet Żydów w Polsce. Historia polityczna, Warszawa 2015, 
s. 248−252.
7	  Według Alberta Stankowskiego około 27 000 Żydów opuściło Polskę w okresie od końca 1949 do 1950 r., por.: Albert Stan-
kowski, Nowe spojrzenie na statystyki dotyczące emigracji Żydów z Polski po 1944 roku [w:] Albert Stankowski, Grzegorz Berendt, 
August Grabski, Studia z historii Żydów w Polsce po 1945 roku, s. 103–151, tu s. 116. 

Jubileuszowy_2017_pl.indd   14 02.11.2017   21:16:02



15

doprowadziło do przerwania kontaktów mieszkańców Polski i polskich instytucji z zagra-
nicą. Dla ŻIH ograniczenie się do wydawania publikacji wyłącznie w języku jidysz stawało 
się coraz bardziej niekorzystne: krąg potencjalnych czytelników w Polsce systematycznie się 
kurczył, a ze względu na żelazną kurtynę nikt nie wiedział, jak długo jeszcze będzie można 
docierać do odbiorców poza granicami Polski. Rozstrzygająca była jednak konieczność pre-
zentowania wyników prac ŻIH polskim władzom i społeczeństwu, jako że rozwiązania CKŻP 
spodziewano się już na początku 1950 roku. CKŻP nie tylko stanowił strukturę, w ramach 
której funkcjonowały prawie wszystkie organizacje żydowskie w Polsce, ale także, w istot-
nych kwestiach, reprezentował je w bezpośrednich negocjacjach z rządem komunistycznym; 
rozwiązanie Komitetu pozbawiło zatem instytucje żydowskie zaplecza politycznego i orga-
nizacyjnego8. Podczas gdy większość instytucji żydowskich została przejęta przez państwo, 
ŻIH oficjalnie pozostał niezależną instytucją. Jego działalność jednak finansowana była z do-
tacji państwowych: początkowo podlegał Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a od 
1952 roku Wydziałowi Nauk Społecznych Polskiej Akademii Nauk9. To także musiało – jak 
się wydaje – przesądzić o tym, by publikować po polsku, w innym przypadku wyniki badań 
prowadzonych w ŻIH nie byłyby dostępne dla darczyńców, co mogłoby sprawić, że polskie 
władze uznałyby instytucję za zbędną.

W szczególności numery BŻIH z 1950 r., kiedy pismo było biuletynem informacyjnym, 
należy rozumieć jako próbę porozumienia z decydentami administracji państwowej i PZPR 
spoza jidiszer gas, czyli żydowskiej ulicy. Widać to najlepiej, gdy porównamy artykuł wstępny 
z „Jedijes”, pisma adresowanego do społeczności żydowskiej, a zwłaszcza żydowskich komuni-
stów w CKŻP, z tekstem otwierającym pierwszy numer BŻIH. Tekst zamieszczony w jidysz 
podkreśla rolę Instytutu jako centrum badawczego, które będzie stosować marksistowskie 
teorie i metodologię w badaniach historii Żydów, a tym samym będzie promowało „rewo-
lucję kulturową” wśród Żydów w Polsce i poza nią10. Tymczasem w BŻIH nacisk położono 
na potrzebę przeciwdziałania zapomnieniu o niemieckich zbrodniach i masowych mordach 
popełnionych na polskich i europejskich Żydach, by powstrzymać „anglosaskich podżegaczy” 
przed rozpoczęciem nowej wojny11. Odwołując się do popularnych haseł propagandowych 
Instytut demonstrował swą lojalność wobec systemu politycznego, wykazywał również, że in-
stytucja taka jak ŻIH może być przydatna także poza społecznością żydowską. Dzięki temu 
ŻIH nie podzielił losu wielu instytucji żydowskich, które zostały rozwiązane w tym okresie.

Dwa numery „Jedijes” i „Biuletynu” spełniły swoje zadanie i przestały istnieć. Plany wy-
dawnicze ŻIH na rok 1951 zakładały publikację „Bleter” jako kwartalnika w języku jidysz, 
a także „Rocznika ŻIH” w języku polskim. Na początku 1951 r. dyrekcja Instytutu zmieniła 
jednak pierwotne założenia i zwróciła się do Centralnej Komisji Wydawniczej przy Prezydium 
Rady Ministrów z prośbą o zgodę na publikację BŻIH jako pisma naukowego wydawanego 
w trybie półrocznym. Stosowne pozwolenie otrzymano w czerwcu 1951 roku12. Dzięki temu, 

8	  Grzegorz Berendt, Życie od nowa. Instytucje i organizacje żydowskie (1944–1950) [w:] Feliks Tych, Monika Adamczyk-Gar-
bowska (red.), Następstwa zagłady Żydów. Polska 1944/2010, Lublin 2011, s. 191–214.
9	  Maurycy Horn, Szkic z przeszłości Żydowskiego Instytutu Historycznego w Polsce (1949–1966), BŻIH 1979, nr 2 (110), s. 3–19, 
tu s. 3.
10	  Undzere cyl, „Jedijes. Biuletin Jidiszn Historiszn Institut in Pojln”, nr 1 (listopad 1949), s. 1.
11	  B. Mark, Rola i zadanie Żydowskiego Instytutu Historycznego, BŻIH przy CKŻwP, nr 1 (marzec 1950), s. 3n.
12	  AŻIH 310/223, pismo Biura Centralnej Komisji Wydawniczej przy PRM do ŻIH, 27 VI 1951.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   15 02.11.2017   21:16:03



16

że zachowany został oryginalny tytuł, wydawany w języku polskim „Biuletyn Żydowskiego 
Instytutu Historycznego” także nawiązywał – co prawda w sposób nieoczywisty – do tradycji 
międzywojennych studiów żydowskich.

W grudniu 1952 r. ŻIH uzyskał pozwolenie na przekształcenie BŻIH w kwartalnik13. 
Zatem od 1953 r. ŻIH wydawał dwa kwartalniki, polskojęzyczny „Biuletyn” i „Bleter” w ji-
dysz, przy czym „Bleter” w tamtym czasie miały znacznie wyższy nakład. W roku 1952, kie-
dy oba pisma osiągnęły rekordowe nakłady, ukazało się 5000 egzemplarzy „Bleter” i 3000 
BŻIH. Jednak już w kolejnym roku liczba egzemplarzy spadła do 2000 w przypadku „Bleter” 
i 1200 – BŻIH14. 

Oba tytuły miały (przynajmniej do drugiej połowy lat 50.) innych odbiorców i odmienną 
zawartość, choć niektóre artykuły publikowano w jednym i w drugim piśmie. „Bleter” były 
skierowane do posługujących się jidysz czytelników w kraju i za granicą, w tym także tych zza 
żelaznej kurtyny. Choć oficjalnie adresatami byli „postępowi”, czyli zorientowani lewicowo 
Żydzi w obu Amerykach, Europie Zachodniej i Izraelu, czasopismo czytali także i omawiali 
(choć często krytycznie) odbiorcy spoza tych środowisk. Warto wspomnieć zwłaszcza głośny 
tekst Jehoszuy Perlego Churbn Warsze15, który wywołał kontrowersje nie tylko po tej stronie 
żelaznej kurtyny, ale i za Atlantykiem. Nowojorski dziennik „Der Tog” oskarżył wówczas ŻIH 
o sfabrykowanie źródła na użytek ataków politycznych wymierzonych przeciwko niemark-
sistowskim politykom żydowskim. ŻIH odparł zarzuty i w odpowiedzi oskarżył „burżuazyjny” 
zachodni dziennik o fałszowanie żydowskiej historii16. „Biuletyn” z kolei był adresowany – 
poza polskojęzycznymi Żydami – przede wszystkim do nieżydowskich naukowców w Polsce, 
ale także w innych krajach po obu stronach żelaznej kurtyny. W połowie lat 50. Instytut tak 
opisywał relacje między dwoma tytułami:

„Biuletyn Ż.I.H.” i „Bleter far Geszychte”[tak w oryg.] są to dwa odrębne i odmienne 
czasopisma historyczne, a nie jedno czasopismo ukazujące się w dwóch językach. Prace 
i artykuły publikowane w „Biuletynie” nie są z reguły zamieszczane w „Bleter far Ge-
szychte” i odwrotnie. Zachodzą, rzecz jasna, i odstępstwa od tej zasady, ale raczej bardzo 
nieliczne17.

W drugiej połowie lat 50. sytuacja obu pism uległa istotnej zmianie. Od 1957 r. „Bleter” 
ukazywały się coraz bardziej nieregularnie w następstwie masowej emigracji Żydów z Polski 

13	  AŻIH 310/223, pismo ŻIH do Biura Prasy i Informacji przy PRM, 5 XII 1952 i odpowiedź z 11 XII 1952.
14	 AŻIH 310/223, Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk przy Prezydium Rady Ministrów do ŻIH, 18 III 1953. 
„Kwartalnik Historyczny” miał nakład 2000 egzemplarzy w 1952 r. i 3000 pod koniec 1953 roku.
15	 ***, Churbn Warsze, „Bleter far geszichte”, t. 4 (1951), nr 3, s. 101–140.W chwili pierwszej publikacji ŻIH jeszcze nie znał toż-
samości autora tekstu.
16	  Sven-Erik Rose, The Oyneg Shabes Archive and the Cold War: The Case of Yehoshue Perle’s „Khurbn Varshe”, „New German 
Critique” 112/38: 1 (zima 2011), s. 181–215; Jan Schwarz, Survivors and Exiles. Yiddish Culture after the Holocaust, Detroit 2015, 
s. 118–120.
17	  AŻIH 310/223, Ogólna charakterystyka działalności wydawniczej Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie, brak 
daty. Mimo braku daty w tekście pojawia się wzmianka o jedenastu latach istnienia ŻIH. W zależności od tego, czy czas liczono 
od powstania Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej (koniec grudnia 1944), czy założenia Instytutu (październik 1947), 
artykuł powstał na przełomie 1955/56 r. lub w 1958 roku.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   16 02.11.2017   21:16:03



17

pod koniec lat 50.18. Emigracja miała zresztą wpływ nie tylko na spadek prenumeraty, pro-
blem ten dotknął oba czasopisma. W sprawozdaniu ŻIH dla Komisji Wydawniczej Polskiej 
Akademii Nauk czytamy, że ukazał się tylko jeden numer „Bleter” (zamiast planowanych 
czterech), ponieważ wyjechali niemal wszyscy zecerzy, którzy znali jidysz19. 

W kolejnych latach „Bleter” ukazywały się tylko raz na rok, a po 1961 r. wychodziły nie-
regularnie – do 1970 r. wydrukowano zaledwie cztery numery. Było oczywiste, że najlepsze 
lata pismo miało już za sobą, nie tylko ze względu na brak znających jidysz zecerów, ale tak-
że z powodu kurczącego się środowiska czytelników tego języka w Polsce i za granicą. O ile 
w 1959 r. „Bleter” ukazały się jeszcze w 2000 kopii20, ostatnie ich numery z lat 1969 i 1970 wy-
szły w nakładzie zaledwie 1000 egzemplarzy21. Niedługo po antysemickiej kampanii z 1968 r. 
oficyna „Idisz buch”, która wydawała pismo, została zamknięta22. Numer „Bleter” z 1970 r., 
który składał się ze zbioru dokumentów pod redakcją Szymona Datnera, był najprawdopo-
dobniej ostatnią publikacją „Idisz buch”. W 1980 r. po dziesięciu latach przerwy „Bleter” – 
wydawane przez ŻIH w niskim nakładzie i dystrybuowane przez PWN – wróciły na rynek.

Sytuacja Biuletynu pod koniec lat 50. wyglądała tylko odrobinę lepiej. Od 1957 r. ŻIH 
nie mógł już publikować nakładem własnym23. BŻIH ukazywał się w Państwowym Wydaw-
nictwie Naukowym (PWN), a nie, jak poprzednio, jako samodzielna publikacja ŻIH. Takie 
rozwiązanie przysparzało Instytutowi szeregu problemów. Przede wszystkim ŻIH musiał 
teraz płacić PWN za wydawanie pisma. Znajdujący się w już i tak trudnej sytuacji finansowej 
ŻIH wkrótce wyczerpał dostępne środki i musiał zwrócić się do PAN z prośbą o dodatko-
wą subwencję24. Instytut także stracił kontrolę nad liczbą drukowanych egzemplarzy. O ile 
w 1956 r. nakład wynosił jeszcze 1200 kopii, pod koniec 1957 r. zmniejszył się do 800. Jako, 
że PWN sprzedało znacznie mniej egzemplarzy niż oczekiwano, w drugiej połowie 1958 r. 
nakład ponownie zmniejszono do 35025. W tej sytuacji PWN zagroziło całkowitym wstrzy-
maniem publikacji BŻIH, gdyż już wcześniej sekretariat naukowy PAN zadecydował o za-
mknięciu wszystkich czasopism naukowych o nakładzie poniżej 500 kopii26. 

Załamanie się czytelnictwa pisma miało różne przyczyny. Z jednej strony wielu pre-
numeratorów wyemigrowało w tym czasie z Polski, a zagraniczna prenumerata BŻIH za 
pośrednictwem PWN była niemożliwa. Przed przejęciem wydawnictwa przez PWN ŻIH 
samodzielnie realizował indywidualne i instytucjonalne zamówienia. Po zmianie Instytut 
musiał najpierw nabyć od PWN egzemplarze BŻIH, które potem wysyłał do zagranicznych 
instytucji lub naukowców. Ograniczony budżet Instytutu umożliwiał zakup jedynie 100 eg-
zemplarzy. ŻIH przeznaczał je głównie na wymianę z instytucjami zagranicznymi, dzięki 

18	  Na temat emigracji po 1956 r. por.: A. Stankowski, Nowe spojrzenie…, s. 121–132.
19	  AŻIH 310 / 202AR, Pismo ŻIH do Komisji Wydawniczej PAN, 14 XII 1957.
20	  AŻIH 310 / 218AR, Pismo ŻIH do Komisji Wydawniczej PAN, 14 I 1960.
21	  Stopka redakcyjna „Bleter far Geszichte”, t. XXVII (1969) i t. XXVIII (1970)
22	  Na temat „Idisz buch”: Joanna Nalewajko-Kulikov, Kilka uwag o wydawnictwie Idisz buch [w:] Magdalena Ruta (red.), Nusech 
Pojln. Studia z dziejów kultury jidysz w powojennej Polsce, Kraków – Budapeszt 2008, s. 129–164.
23	  Ostatnią książką wydaną w ten sposób była: Eksterminacja Żydów na ziemiach polskich w okresie okupacji hitlerowskiej; zbiór 
dokumentów. Zebrali i opracowali T. Berenstein, A. Eisenbach, A. Rutkowski, Warszawa 1957. 
24	  AŻIH 310 / 226AR, pismo ŻIH do PWN, 29 X 1959.
25	  Numer 4 (1957) oraz numery 3 i 4 (1958). Liczby podane na podstawie informacji zawartych w stopce.
26	  AŻIH 310/217AR, pismo ŻIH do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departament Prasy i Informacji, 13 I 1959.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   17 02.11.2017   21:16:03



18

czemu – w zamian – otrzymywał wiele publikacji za darmo, tymczasem dwie trzecie z nich 
wychodziło na Zachodzie27, więc ŻIH musiałby kupować je za dewizy, którymi nie dyspo-
nował. Także z tego powodu w żywotnym interesie Instytutu leżało, by powstrzymać PWN 
od zaprzestania edycji BŻIH.

ŻIH natychmiast rozpoczął kampanię na rzecz pozyskiwania nowych prenumeratorów 
wśród instytucji żydowskich w Polsce oraz czytelników prywatnych28; w tym celu zwrócił się 
do Państwowego Przedsiębiorstwa Kolportażu „Ruch” z prośbą o reklamę BŻIH za grani-
cą29. By uzyskać wsparcie ŻIH wykorzystał także swą międzynarodową renomę. 13 stycznia 
1959 r. Bernard Mark pisał do Departamentu Prasy i Informacji (DPiI) polskiego MSZ:

Wobec tego, że nakład kwartalnika ŻIH „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Histo-
rycznego” spadł ostatnio z powodu wyjazdów Żydów, grozi nam likwidacja jedynego cza-
sopisma w języku polskim [...] Oznaczałoby to częściową likwidację działalności ŻIH 
i podważanie prestiżu naszego Instytutu w opinii zagranicznej. [...] 

W związku z tym uprzejmie zapytujemy: Czy DPiI MSZ który w ciągu ostatnich 
lat okazał nam niejednokrotnie pomoc, mógłby przeznaczać jakąś sumę na cel zaabono-
wania przez nas pewnej ilości „Biuletynów ŻIH”? Wobec tego, że mamy b. dużo listów 
z zagranicy (od ziomkostw, klubów, kibuców, bibliotek itd., z USA, Anglii, Francji, Izraela, 
Australii, niektórych krajów demokracji ludowej itd.) z prośbą o przysłanie „Biuletynu 
ŻIH”, a organizacje te przeważnie nie dysponują środkami płatniczymi, moglibyśmy 
powyższą sumę przeznaczyć na przesłanie im czasopisma. Ewentualnie część zaabono-
wanych „Biuletynów” przekazalibyśmy do bezpośredniej dyspozycji DPiI MSZ.

W ten sposób DPiI MSZ pomógłby nam uratować istnienie „Biuletynu ŻIH”30.

Mark zwrócił się do właśnie tego Departamentu Ministerstwa nieprzypadkowo, ponieważ 
jednostka ta już wcześniej współpracowała z ŻIH. W 1958 r. DPiI sfinansował opracowane 
przez Instytut anglojęzyczne wydanie raportu Stroopa31, tamtejsi decydenci zdawali sobie za-
tem sprawę z tego, że publikacje ŻIH mogą być użyteczne dla polskiej polityki zagranicznej, 
a zwłaszcza kampanii przeciwko RFN. Departament Prasy i Informacji wkrótce ogłosił, że 
jest gotowy sfinansować prenumeratę 100 egzemplarzy: 90 miało trafić do ŻIH, a dziesięć do 
dyspozycji samego ministerstwa32. Ostatecznie ŻIH zdołał pozyskać wielu prenumeratorów. 
Do 1961 r. BŻIH ponownie uzyskał nakład 880 egzemplarzy. Dzięki wsparciu Ministerstwa, 
ale również na skutek starań Instytutu, by przyciągnąć nowych czytelników, BŻIH przezwy-
ciężył kryzys pod koniec lat 50. i stał się uznanym czasopismem naukowym.

W latach 70. nakład BŻIH ponownie spadł do około 600 egzemplarzy, choć zdarzały 
się wyjątki, na przykład numer 83–84 (1972), w którym ukazała się pełna wersja dziennika 

27	  W 1959 r. ŻIH prowadził wymianę z wydawcami 58 międzynarodowych czasopism naukowych, z których 39 pochodziło 
z „państw kapitalistycznych”. Por.: AŻIH 310 / 226AR, pismo ŻIH do PAN, Ośrodek Rozpowszechniania Wydawnictw 
Naukowych, Dział Wymiany Zagranicznej, 26 X 1959.
28	  AŻIH 310 / 217AR, pismo ŻIH do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departament Prasy i Informacji, 13 I 1959.
29	  AŻIH 310 / 223AR, pismo ŻIH do PPK Ruch, 6 VI 1959 i pismo PPK Ruch do ŻIH, 2 VII 1959.
30	  AZIH 310/217AR, pismo ŻIH do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departament Prasy i Informacji, 13 I 1959.
31	  AŻIH 310 / 194AR, pismo B. Marka do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departament Prasy i Informacji, 19 VII 1957.
32	  AŻIH 310 / 217AR, pismo Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departament Prasy i Informacji do ŻIH, 12 II 1959.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   18 02.11.2017   21:16:03



19

Adama Czerniakowa, przewodniczącego Judenratu w getcie warszawskim, publikowana po 
raz pierwszy w języku polskim33. Wydrukowano wówczas 1000 egzemplarzy „Biuletynu”, 
które według redaktora dziennika Czerniakowa rozeszły się w ciągu kilku dni34. Od 1988 r. 
nakład pisma ponownie wzrósł, sięgając około 800 egzemplarzy. Ostatni wydany pod tytu-
łem BŻIH numer wyszedł w 2000 r. w nakładzie 500 egzemplarzy. Od 2001 r. czasopismo 
ukazuje się pod nowym tytułem „Kwartalnik Historii Żydów/Jewish History Quarterly”; 
w 2010 r. nakład zmniejszono do 350, a w 2015 do 300 egzemplarzy, ponieważ wiele biblio-
tek i instytucji naukowych przeszło na prenumeratę cyfrową za pośrednictwem platformy 
internetowej CEEOL35.

Oprócz tytułu po 1989 r. zmienił się jeszcze jeden aspekt pisma. W czasie, kiedy pełnił 
funkcję dyrektora Instytutu, Feliks Tych otworzył łamy „Kwartalnika Historii Żydów” dla 
tekstów w języku angielskim, niemieckim i francuskim, które nie były tłumaczone na polski. 
Dzięki tej decyzji zagranicznym naukowcom łatwiej było publikować tam swoje artykuły, 
a sam „Kwartalnik” stał się bardziej przystępny dla czytelników na całym świecie. To z kolei 
mogło być jedną z przyczyn, dla których w 2010 r. „Kwartalnik Historii Żydów” został jed-
nym z dwu polskich czasopism historycznych wpisanych na tzw. listę filadelfijską („Master 
Journal List”)36.

Warunki działalności

Na początku lat 50. nauki historyczne w Polsce, podobnie jak w innych krajach bloku 
wschodniego, były w znacznym stopniu upolitycznione. Historyków zmuszono nie tylko do 
stosowania stalinowskiej metodologii, ale również do legitymizacji systemu politycznego 
i udziału w działaniach propagandowych, czyli walki na „froncie ideologicznym”. Żydowski 
Instytut Historyczny nie był pod tym względem wyjątkiem, co rzutowało także na jego dzia-
łalność wydawniczą. Szmuel (Stefan) Krakowski tak opisywał sytuację w latach 50.:

[…] do r. 1956, dość ścisłej ingerencji czynników partyjnych i innych i kursu tego, 
który przyjęto [należy] nazywać kursem stalinowskim. Wiec oczywiście, że ramy, 
który zawsze narzucono historykom żydowskim – i nie tylko żydowskim – były ści-
słe. Narzucono nie tylko pewne ramy, poza które nie wolno było wykraczać, nie tylko 
kierunek, w którym trzeba było iść, ale narzucono również pewien język i metody. Ję-
zyk, polegający na przyjęciu pewnej nie tylko terminologii, ale powiedziałbym, nawet 
pewnego dialektu partyjnego – w stosunku do prac naukowych, z bardzo szkodliwymi 
rezultatami. Druga metoda polegała po prostu na tym, że zmuszano historyków [...] 

33	  Wydanie hebrajskie zostało opublikowane już wcześniej; Adam Czerniaków, Joman getto Warsza, Jeruszalaim 1968.
34	  BŻIH nr 100
35	 Tytuł jest dostępny w bazie CEEOL. Dziękuję Michałowi Czajce, sekretarzowi redakcji, za informacje o aktualnym nakładzie.
36	  Eleonora Bergman, Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma [w:] Stefan Gąsiorowski (red.): Studia żydowskie 
w Polsce – przeszłość, stan obecny perspektywy. Studium selektywne, Kraków 2014, s. 261–275, tu s. 273.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   19 02.11.2017   21:16:03



20

do fałszowania historii i przyjmowania pewnych faktów nieistniejących, w celu wyol-
brzymiania znaczenia roli komunistów37.

Zasady które wymienia Krakowski były typowe dla polskiej – i nie tylko – historiografii 
epoki stalinizmu. Przekładały się one na częste cytaty z dzieł Stalina i Lenina, wykorzysty-
wanie terminologii marksizmu-leninizmu (co nierzadko brzmiało sztucznie), a także wpro-
wadzanie wyraźnego podziału pomiędzy „postępowymi” i „reakcyjnymi” aspektami historii38. 

BŻIH stosował się do tych wytycznych, ale czynił to − z kilkoma wyjątkami i z szeregu 
powodów − w umiarkowanym stopniu. W odróżnieniu od flagowych tytułów polskiej hi-
storiografii, „Kwartalnika Historycznego” (KH) i „Przeglądu Historycznego” (PH), BŻIH 
z pewnością nie walczył w pierwszej linii frontu ideologicznego. Podczas gdy we wczesnych 
latach 50. w KH kilka stron każdego numeru zajmowała kolumna W walce z wrogą ideologią39, 
w BŻIH takiej sekcji nigdy nie było, a jeśli podobne treści w ogóle się pojawiały, należały do 
rzadkości40. W BŻIH nie drukowano w ogóle peanów na cześć Stalina ani pochwał forsowanej 
przez Bolesława Bieruta wersji historiografii zakładającej wyższość radzieckiej nauki, a takie 
teksty pojawiały się w KH i PH41. Także w BŻIH ukazywały się jednak notatki poświęcone 
ważnym politycznym wydarzeniom i jubileuszom, na przykład rocznicy powstania PPR lub 
śmierci Zygmunta Modzelewskiego i Bolesława Bieruta42.

Czym tłumaczyć te różnice? BŻIH nie był wydawnictwem tej samej wagi, co KH lub 
PH, a zatem oczekiwania, by pismo wykazywało lojalność wobec ustroju nie były aż tak sil-
ne. Ponadto w tamtym okresie „Bleter far Geszichte” z punktu widzenia Instytutu wciąż były 
ważniejszym czasopismem ŻIH. Należy pamiętać, że było to jedyne w bloku wschodnim 
czasopismo naukowe drukowane w jidysz. Dlatego właśnie po tym, jak Mark zadeklaro-
wał w 1949 r., że ŻIH stanie się „głównym ośrodkiem marksizmu-leninizmu w badaniach 
nad historią Żydów”43 i w związku z tym Instytut pozostawał pod presją, by tego dowieść, 
„Bleter” wydrukowały szereg artykułów czołowych historyków radzieckich w tłumaczeniu 
na jidysz44. Ukazywały się teksty, w których zachwalano czyny Feliksa Dzierżyńskiego czy 

37	  Wywiad ze Stefanem [Szmuelem] Krakowskim, Oral History Archives of the Oral History Department of the Institute of 
Contemporary Jewry, Uniwersytet Hebrajski w Jerozolimie [OHD] (0050)0031, s. 7.
38	 Rafał Stobiecki, Historiografia PRL. Ani dobra, ani mądra, ani piękna... ale skomplikowana, Warszawa 2007, s. 58n.
39	  Dział ten pojawił się w „Kwartalniku Historycznym”, r. 60 (1953) nr 1–3.
40	  Adam Rutkowski, O współczesnej burżuazyjnej historiografii żydowskiej we Francji (O czasopiśmie „Monde Juif ”), BŻIH, nr 8 
(1953), s. 53–72. 
41	  Por. Celina Bobińska, Stalin a pewne zagadnienia metodologii historii, „Przegląd Historyczny”, r. 40 (1949), s. 9–21; Żanna 
Kormanowa, O radzieckiej nauce historycznej, „Kwartalnik Historyczny”, r. 58 (1950/51), s. 58–83; Wybrane zagadnienia z dziejów 
narodu polskiego w świetle wypowiedzi Bolesława Bieruta, „Kwartalnik Historyczny”, r. 59 (1952), s. 1–44.
42	 W dziesiątą rocznicę powstania Polskiej Partii Robotniczej, sześć dokumentów, BŻIH, nr 2 (1951), s. 3–10; nekrolog Modzelew-
skiego w BŻIH, nr 9–10 (1954), s. 3; nekrolog Bieruta w BŻIH, nr 17–18 (1956), s. 3.
43	 Undzere cyl, „Jedijes. Biuletin Jidiszn Historiszn Institut in Pojln”, listopad 1949, s. 1. Oświadczenie nie jest podpisane, ale nie 
ma wątpliwości, że autorem był Mark.
44	 Były to: A[rkady]. Sidorow, J. W. Stalin un di historisze wisenszaft, „Bleter far geszichte”, t. III (1950), nr 1–2, s. 3–28; A. M. Pan-
kratowa, Di badojtung fun J. W. Stalins artikeln wejgn szprachkentenisz far der historiszer wisenszaft, „Bleter far geszichte, t. III 
(1950), nr 3–4, s. 135–161; Piotr Tretiakow, Etleche fragn wejgn der opsztamung fun felker w licht fun di szafungen fun J. W. Stalin 
wejgn szprach un szprachkentenisz, tamże, s. 162–186; tenże, J. W. Stalin arbejtn wejgn marksizm un szprachkentenisz un di ojfgabn 
fun di historiker fun altertum, tamże, s. 187–197.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   20 02.11.2017   21:16:03



21

rolę Komunistycznej Partii Polski (KPP) w obronie polskiej niepodległości45. Na język jidysz 
przetłumaczony został nawet artykuł samego Stalina46. Jednak o ile „Bleter” były jedynym 
historycznym czasopismem w języku jidysz wydawanym w bloku radzieckim, a tym samym 
ciążył na nich obowiązek udowodnienia, że czasopismo działa w służbie walki o marksistow-
skie podejście do historii Żydów, BŻIH miał po prostu przekazywać ustalenia ŻIH polskim 
czytelnikom. Zatem Biuletyn nie musiał powtarzać tego, co opublikowały już „Bleter” lub 
KH i PH.

W pierwszym numerze BŻIH z marca 1950 r., a więc z okresu, gdy nie było to jeszcze 
czasopismo naukowe, Bernard Mark opisał rolę, jaką ŻIH mógł odegrać w ogólnopolskich 
wysiłkach na rzecz budowy socjalizmu: 

Niespełna siedem lat dzieli nas od potwornej zbrodni, dokonanej przez faszyzm 
niemiecki na milionach Żydów na okupowanej, męczeńską krwią przesiąkniętej ziemi 
polskiej – a już siły wsteczne rządzące obecnie w Niemczech zachodnich, usiłują zatrzeć 
wszelki ślad winy i przestępstwa. Leżą przed nami dzienniki Adenauerów i Schumache-
rów, wychodzące pod opiekuńczymi skrzydłami anglosasów. Na łamach tej prasy czytamy 
dziwne artykuły, przypominające wypowiedzi Goebbelsa i Rosenberga – o tym, że nie 
Niemcy utworzyli getta na terenie okupowanej Polski, lecz, że jakoby getta te istniały 
u nas już przed 1939 rokiem; o tym że nie najeźdźcy faszystowscy zgładzili w straszliwy 
sposób sześć milionów Żydów i miliony ludzi innych narodowości47. 

Mark nie tylko ostrzega przed rewizjonizmem przybierającym na sile w Niemczech 
Zachodnich, ale również deklaruje, że „celem garstki żydowskich historyków” jest pokazanie 
wszystkim „prawdziwego oblicza faszyzmu i imperializmu”, które po raz kolejny zagrażają 
światu za sprawą „zaoceanicznych podżegaczy wojennych”48. Dlatego, gdy rok później BŻIH 
przekształcił się w czasopismo naukowe, nadal koncentrował się na publikacji artykułów i źró-
deł dotyczących niemieckich zbrodni na Żydach w Polsce. Teksty, w których poruszano te 
kwestie, często zawierały komentarze do aktualnych wówczas wydarzeń politycznych, takich 
jak wojna koreańska, a także wyolbrzymiały udział komunistów w ruchu oporu. 

Można prześledzić to zjawisko porównując na przykład artykuł na temat ruchu oporu 
w getcie krakowskim napisany przez Alberta Nirensteina w 1952 r. z opracowaniem Cen-
tralnej Żydowskiej Komisji Historycznej, które ukazało się sześć lat wcześniej. W artykule 
Nirenstein dowodzi, co następuje: „W podziemiu krakowskim były tylko dwie zasadnicze 
grupy: komuniści (wtedy PPR-owcy) i członkowie Akiba [czyli syjoniści – przypis autora]; ci 
ostatni uznawali bezsporną supremację polityczną komunistów”49. W tekście na temat człon-
ków konspiracji Betti Ajzensztajn opisuje sytuację inaczej. W tomie Ruch podziemny w gettach 

45	 Szymon Zachariasz, Feliks Dzierżyński – zejn lejbn un kamf (cu zejn 25-ter jorcajt), „Bleter far geszichte”, t. IV (1951), nr 2, 
s. 3–30; tenże, Di KPP in szpic un der fartejdikung fun Pojlns umofengikajt, „Bleter far Geszichte”, t. V (1952), nr 3, s. 3–31.
46	 Josif W. Stalin, Bamerkungen wejgn di ekonomisze fragen, welche zenen farbundn mit der nowember-diskusje fun 1951 jor, „Bleter 
far geszichte”, t. V (1952), nr 4, s. III-LXXXIV.
47	  B. Mark, Rola i zadania Żydowskiego Instytutu Historycznego, „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego przy CK 
Żydów w Polsce”, marzec 1950, s. 3n.
48	  Tamże.
49	  A. Nirenstein, Ruch oporu Żydów w Krakowie pod okupacją hitlerowską, BŻIH, nr 3 (I-VI 1952), s. 126–186, tu s. 184n.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   21 02.11.2017   21:16:03



22

i obozach czytamy, że Akiba i PPR, „chociaż dalekie sobie ideologicznie (co powodowało nie-
jednokrotnie tarcia i dysonanse) w szeregu akcyj antyniemieckich współpracowały ze sobą”50. 
Podobne poprawki, które dostosowywały historię do ideologicznych założeń PZPR, poja-
wiły się również w edycjach materiałów źródłowych, które stanowiły istotną część publikacji 
BŻIH. Najlepiej zbadanym przykładem jest pisany w getcie warszawskim dziennik Ema-
nuela Ringelbluma. Jego Notatki z warszawskiego getta ukazały się w jidysz w formie książ-
kowej w 1952 r., a BŻIH przedrukował fragmenty w przekładzie na język polski51. Obecne 
w oryginale wypowiedzi krytyczne wobec ZSRR lub stosunków polsko-żydowskich zniknęły 
z opublikowanej wersji, podobnie jak odniesienia do religii, syjonizmu i ruchu oporu innego 
niż komunistyczny. Fragmenty, w których podkreślano konflikt między Judenratem a „ma-
sami żydowskimi”, dopuszczono do publikacji, pomijano natomiast te, które nie pasowały do 
paradygmatu walki klasowej. Tak było na przykład w przypadku opisów korupcji komitetów 
domowych w getcie warszawskim. Co ciekawe, również wydanie książkowe w jidysz i polsko-
języczna wersja z BŻIH różnią się między sobą: wzmianki Ringelbluma na temat przypadków 
atakowania Żydów przez Polaków pojawiają się w wersji jidysz, ale już nie w polskojęzycznej. 
Jednak w ten sam sposób ingerowano również w te fragmenty tekstu, które były potencjalnie 
niekorzystne z żydowskiego punktu widzenia. O ile wersja jidysz odnotowuje kolaborację 
pewnych Żydów z gestapo, wzmianki na ten temat pomija polski przekład52.

Szczególnie ten ostatni przykład każe przypuszczać, że cenzury artykułów i źródeł w BŻIH 
i innych publikacjach nie można tłumaczyć wyłącznie ingerencją organów państwowych, a do-
kładniej Centralnego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk (CUKPPW), który regu-
larnie kontrolował wszystkie publikacje. Dlaczego urząd cenzury miałby mieć interes w ukry-
waniu przed polskimi czytelnikami informacji, że niektórzy Żydzi współpracowali z gestapo? 
Znacznie bardziej prawdopodobne wydaje się, że decyzja o zatajeniu tej konkretnej informacji 
została podjęta przez władze ŻIH. Poza tym raczej wątpliwe, by cenzor posiadał wystarczające 
kwalifikacje zawodowe do dokładnego kontrolowania tekstów akademickich. Niektóre źródła 
wskazują, że cenzura dbała, aby publikacje przestrzegały oficjalnego stylu oraz – przynajmniej 
w okresie stalinizmu – by prace naukowe zawierały wystarczającą liczbę odniesień do aktualnej 
polityki i cytatów z dzieł Stalina53. Dokładny wpływ cenzury trudno jednak określić, ponieważ 
materiały, które mogłyby rzucić na tę kwestię więcej światła, są niedostępne54. 

50	  Betti Ajzenstajn, Ruch podziemny w ghettach i obozach. Materiały i Dokumenty, Kraków 1946, s. 82.
51	  Emanuel Ringelblum, Noticn fun warszewer geto, Warsze 1952; Polski: Emanuel Ringelblum, Notatki z Warszawskiego Getta, 
BŻIH, nr 2 (1951), s. 81–208 oraz nr 3 (1952), s. 46–83.
52	  Więcej nt. różnic między wersjami polską i jidysz por.: Katarzyna Person, The Initial Reception and First Publications from the 
Ringelblum Archive in Poland, „Gal-Ed” t. 23 (2012), s. 59–76, tu przede wszystkim s. 70–74; Joanna Nalewajko-Kulikov, Dzieje 
publikacji Kroniki Getta Warszawskiego w Polsce. Rekonesans badawczy [w:] J. Nalewajko-Kulikov, Ruth Leiserowitz, Stephan 
Lehnstaedt, Grzegorz Krzywiec (red.), Lesestunde / Lekcja czytania, Warszawa 2013, s. 385–403.
53	  Marcel Reich-Ranicki wspomina w swojej autobiografii, że w pierwszej połowie lat 50. redaktor w wydawnictwie polecił mu 
umieszczać cytat ze Stalina co najmniej raz na 100 stron; Marcel Reich-Ranicki, Mein Leben, Stuttgart 1999, s. 357. Jerzy Toma-
szewski z kolei zauważył, że wystarczyło unikać pewnych słów kluczowych, aby fragment przeszedł przez sito cenzury, podczas 
gdy passusy zwierające te słowa były cenzurowane, choć komunikat w obu przypadkach był taki sam; Jerzy Tomaszewski, Strzępy 
wspomnień o cenzurze [w:] Zbigniew Romek (red.), Cenzura w PRL. Relacje historyków, Warszawa 2000, s. 239–252, tu s. 240.
54	  Dokumentacja tego urzędu (przechowywana w Archiwum Akt Nowych) nie została jeszcze całkowicie uporządkowana 
i udostępniona. Także w zespole Żydowskiego Instytutu Historycznego w Archiwum ŻIH nie jest jeszcze w pełni zorganizowana 
i tylko częściowo dostępna.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   22 02.11.2017   21:16:03



23

Przykłady podane do tej pory pokazują, że cenzura i propaganda w BŻIH wcale nie były 
rzadkością w okresie stalinizmu. Choć wszystko wskazuje, że redaktorzy pisma starali się 
nie robić więcej niż to, co w tych okolicznościach było konieczne, wydaje się również, że nie 
uważali oni także, by ingerencja w artykuły naukowe czy materiały źródłowe była czymś nad-
zwyczajnym. Jako że ani partia, ani państwowi urzędnicy nie ujawniali, rzecz jasna, co mieści 
się w owych „ciasnych granicach”, które, jak ujął to Szmuel Krakowski, narzucono zarówno 
historykom żydowskim, jak i nieżydowskim, redaktorzy BŻIH musieli zdać się na własny 
instynkt oceniając, jakie treści w danym momencie są dopuszczalne, a jakie – nie. Sytuacja 
mogła się jednak radykalnie zmienić w ciągu kilku miesięcy.

Okres od końca 1952 do połowy 1953 r. – między procesem Slánskiego w Pradze 
a sprawą „spisku lekarzy” w Moskwie i śmiercią Stalina, był bardzo trudny dla ŻIH. Wy-
dawało się wówczas, że antysemityzm późnej epoki stalinizmu dotarł w końcu do Polski. 
Co prawda stojący na czele partii Bierut niechętnie zapatrywał się na antysyjonizm w ra-
dzieckim wydaniu, jednak wiele wskazuje, że pod koniec 1952 r. nie mógł się już dłużej 
opierać naciskom ze strony Moskwy55. Gdy w listopadzie 1952 r. rozpoczął się proces Slán-
skiego, Minsterstwo Bezpieczeństwa Publicznego (MBP) wszczęło dochodzenie przeciwko 
wysokiej rangi urzędnikom żydowskim, a agenci resortu bezpieczeństwa trafili do ŻIH 
w poszukiwaniu stosownych materiałów56. W tym samym czasie aresztowano pracownika 
Ambasady Izraela pod zarzutem szpiegostwa57. W tych okolicznościach niejaki A. Sztark 
z Wrocławia wysłał list do Bolesława Bieruta, w którym potępiał Żydowski Instytut Hi-
storyczny, a zwłaszcza Bernarda Marka. Sztark pisał swój list w okresie, gdy trwał proces 
Slánskiego, musiał więc być świadom jego potencjalnych konsekwencji. Oskarżał on ŻIH 
i Marka między innymi o syjonistyczne sympatie i żydowski nacjonalizm58. Kancelaria 
Bieruta przekazała list Szymonowi Zachariaszowi, członkowi Centralnej Komisji Kontroli 
Partyjnej PZPR i zarządu TSKŻ. Mimo, że pod koniec lat 40.59 Zachariasz sam kryty-
kował Marka za żydowski nacjonalizm, tym razem jednak zdecydował się stanąć w jego 
obronie. Nie jest do końca jasne, jak szczegółowe informacje na temat donosu Zachariasz 
przekazał Markowi, wiadomo jednak, że w każdym razie ostrzegł go o poważnym zagro-
żeniu. Próbując odsunąć wszelkie podejrzenia, jakoby ŻIH był ideologicznie niepewny, 
Zachariasz osobiście zadbał, by z książki Marka o powstaniu w getcie warszawskim znik-
nęły wszystkie pozytywne wzmianki na temat syjonistów uczestniczących w powstaniu, 
zastępując je zdecydowaną krytyką międzynarodowych organizacji żydowskich, takich 
jak na przykład amerykański Jewish Joint Distribution Committee ( Joint), będący – zda-
niem radzieckiej propagandy – amerykańską organizacją szpiegowską. Maszynopis został 
ukończony dwa dni po tym, jak gazeta „Prawda” „ujawniła” tzw. spisek lekarzy, oskarżając 

55	  Marci Shore, Children of the Revolution: Communism, Zionism and the Berman Brothers, „Jewish Social Studies”, T. 10 (2004), 
z. 3, s. 23–86, 42n.
56	  Adam Rayski, Zwischen Thora und Partei. Lebensstationen eines jüdischen Kommunisten, Freiburg in Breisgau 1987, s. 173–180.
57	  Bożena Szaynok, Poland – Israel 1944–1968. In the Shadow of the Past, and of the Soviet Union, Warszawa 2012, s. 219.
58	 Archiwum Akt Nowych (AAN), Komitet Centralny PZPR, Kancelaria Sekretariatu, 237 / V–98, s. 73–77. Stephan Stach, 
Walka klas w getcie? Badania nad Zagładą prowadzone w Żydowskim Instytucie Historycznym w Warszawie w okresie stalinowskim 
[w:] Krzysztof Pilarczyk (red.), Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach polskich, t. V, Kraków 2010, s. 273–287.
59	 Joanna Nalewajko-Kulikov, Three Colors: Grey. Study for a Portrait of Bernard Mark, „Holocaust. Studies and Materials. Journal 
of the Polish Center for Holocaust Research”, Vol. 2, 2010, s. 205–226, na temat ZSRR, s. 218.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   23 02.11.2017   21:16:03



24

żydowskich lekarzy na Kremlu o planowanie zamachów na Józefa Stalina i innych przy-
wódców ZSRR60.

Również inne publikacje ŻIH z wiosny 1953 r. wskazują, że Mark i inni członkowie 
dyrekcji ŻIH mieli poczucie zagrożenia. Nagle, choć na krótko, ŻIH włączył się w antysy-
jonistyczną propagandę bloku radzieckiego, przynajmniej w publikacjach wydawanych po 
polsku. Drugi numer BŻIH z 1952 r., który ukazał się dopiero na początku 1953 r., gęsty 
jest od antyimperialistycznych haseł, odniesień do Stalina i Lenina, a także ataków na „ame-
rykańskich epigonów Judenratowców”61 i „syjonistyczny rząd Izraela”, który „poparł ludobój-
cze plany anglo-amerykańskiego bloku agresji”62. Artykuł O genezie syjonizmu. Przyczynek do 
zagadnienia: Syjonizm w służbie imperializmu Franciszka Efraima Kupfera63, zamieszczony 
w tym numerze, w całości poświęcony jest potępieniu ideologii syjonistycznej.

Sprawa Szymona Datnera i jego artykułu Wehrmacht a ludobójstwo pozwala na wgląd 
w proces przygotowywania do druku omawianego tu numeru. Z korespondencji wewnętrz-
nej pomiędzy Datnerem i dyrekcją jasno wynika, że władze Instytutu – pod presją Zacharia-
sza i ostatnich wydarzeń – naciskały na pracowników, by posługiwali się w swoich tekstach 
sformułowaniami o wydźwięku antyimperialistycznym i antysyjonistycznym64. Inne źródła 
wskazują, że Datner musiał usunąć ze swojego artykułu akapit, w którym wspominał, że 
gmina żydowska z miasta Borysów (białorus. Barysau) interweniowała u niemieckich władz 
okupacyjnych po tym, jak zaczęła się masakra tamtejszych Żydów. Dyrekcja Instytutu oba-
wiała się widocznie, iż może być to interpretowane jako sugestia, że Żydzi radzieccy współ-
pracowali z niemieckim okupantem65. 13 stycznia 1953 r. radziecka agencja prasowa TASS 
poinformowała o aresztowaniu szajki „morderców-lekarzy”, którzy w imieniu „zdradzieckiej 
szpiegowskiej organizacji syjonistycznej”66 mieli rzekomo planować mord na członkach rządu 
ZSRR67. Ukazująca się w Warszawie gazeta „Folks-sztyme” podała tę wiadomość 14 stycznia68. 
W związku z tymi doniesieniami ktoś z redakcji BŻIH (najprawdopodobniej sam Bernard 
Mark) dopisał do artykułu Datnera wzmiankę na temat Jointu, w której atakowano zachod-
nie organizacje żydowskie i Izrael za podpisanie w 1952 r. w Luksemburgu umowy z RFN69. 
Mark nie tylko nie poprosił Datnera o akceptację zmiany, ale nawet go o jej wprowadzeniu 
nie poinformował70. Datner już wcześniej podjął decyzję o odejściu z ŻIH z końcem kwietnia, 

60	 Więcej informacji por. S. Stach, Walka klas w getcie?, s. 283n.
61	 Szymon Datner, Wehrmacht a ludobójstwo (przyczynek do dziejów drugiej wojny światowej), BŻIH, nr 2 (1952), s. 86–155, tu 
s. 153.
62	  Artur Eisenbach, O roli hitlerowskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych w eksterminacji ludności żydowskiej, BŻIH, nr 3 
(1952), s. 289–304, tu s. 304.
63	 F. Kupfer, O genezie syjonizmu, przyczynek do zagadnienia. Syjonizm w służbie imperializmu, BŻIH, nr 3 (1952), s. 73–85.
64	  AŻIH 310/958, akta osobowe Szymona Datnera, pismo do dyrekcji ŻIH, 5 III 1953, s. 76.
65	 AIPN, BU 01178/1141, 2945 / 2–1, s. 16. Serdecznie dziękuję Katrin Stoll za udostępnienie mi tego źródła.
66	  Opis ten został wykorzystany przez gazetę „Izwiestija” w artykule z 13 I 1953, cyt.: Yakov Rapoport, The Doctors’ Plot, London 
1991, s. 79.
67	  Angielskie tłumaczenie oświadczenia TASS można znaleźć w: Y. Rapoport, The Doctors’ Plot, s. 74n.
68	  „Folks sztyme”, 14 I 1953.
69	  Ta nadzwyczaj kontrowersyjna umowa dotyczyła reparacji wypłaconych przez RFN państwu Izrael, a także organizacji 
Conference on Jewish Material Claims Against Germany, która następnie przekazywała fundusze pojedynczym osobom oraz 
organizacjom żydowskim. 
70	  AŻIH 310/958, akta osobowe Szymona Datnera, pismo do dyrekcji, brak daty [7 IV 1953], s. 74.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   24 02.11.2017   21:16:04



25

o czym powiadomił dyrekcję 5 marca 1953 roku. Powodem była jego frustracja z powodu 
nieustannych nacisków, by wprowadzał w swoim tekście zmiany sprzeczne z jego własny-
mi poglądami politycznymi i jego rozumieniem pracy naukowej. Gdy na początku kwietnia 
1953 r. ukazał się numer z tekstem Datnera i autor zorientował się, że dodano bez jego zgody 
fragment atakujący Joint, zaprotestował przeciwko takim praktykom i zażądał sprostowania. 
7 kwietnia 1953 r. napisał do dyrekcji ŻIH, informując, że zgodnie z jego wiedzą Joint nie 
miał nic wspólnego z umową z Luksemburga i że:

„…jest oczywiste, że nieznany mi na razie sprawca owej wstawki dokonał jej ze wzglę-
dów koniunkturalno-oportunistycznych, pragnąc wykazać swą nadgorliwość i aprobatę 
dla łajdackiej akcji oszczerstw przeciwko lekarzom-patriotom radzieckim – akcji zde-
maskowanej przez Rząd radziecki i przykładnie karanej”71.

Po śmierci Stalina na początku marca 1953 r. zarzuty zostały oddalone, oskarżeni lekarze 
zwolnieni, a główny śledczy – aresztowany, o czym doniosła „Prawda” dzień przed tym, jak 
Datner napisał swój list. Jednakże, wbrew przekonaniom Datnera Joint rzeczywiście uczest-
niczył w negocjowaniu umowy zawartej w Luksemburgu i w krajach socjalistycznych nadal 
był uznawany za amerykańską organizację szpiegowską.

Dyrekcja ŻIH zareagowała od razu. 8 kwietnia zwołano specjalne zebranie wszystkich 
pracowników ŻIH, na którym omawiano list Datnera. Podczas zebrania władze Instytutu 
ostro potępiły oświadczenie Datnera, podczas gdy on sam powtórzył postawione wcześniej 
zarzuty72. W konsekwencji Datner został zwolniony z Instytutu z adnotacją, że ze względu 
na jego „obcość ideologiczną” jest niezdolny do „pracy umysłowej”. Później, aż do roku 1955 
pracował jako murarz73. W październiku 1955 r. dyrekcja ŻIH wycofała się z tego ostatniego 
twierdzenia74, jednak konflikt wokół dodanego fragmentu na temat Jointu trwał dalej aż do 
1966 r., kiedy to na s. 154 BŻIH nr 58 (2/1966) pojawiła się krótka notka, stwierdzająca, że 
komentarz na temat Jointu zamieszczono w artykule Datnera bez wiedzy i zgody autora. Nie 
jest jasne, czy powyższe sprostowanie zostało opublikowane za zgodą Marka, gdyż ukazało 
się tuż po jego śmierci w sierpniu 1966 roku75. W BŻIH nr 60 (4/1966) ukazał się pierwszy 
od 1952 r. tekst Datnera.

Konflikt wokół artykułu Datnera Wehrmacht a ludobójstwo miał z wielu powodów dość 
wyjątkowy charakter, a jego ostrości nie da się wytłumaczyć wyłącznie naciskami polityczny-
mi. Mimo wszystko jednak daje on unikalny wgląd w mechanizmy funkcjonowania BŻIH, 
jego redaktorów i redaktorek w okresie polskiego stalinizmu. Z jednej strony wskazuje na 
naciski polityczne, którym podlegali redaktorzy, z drugiej zaś pokazuje, jak ci sami redaktorzy 

71	  AZIH 310/958, akta osobowe Szymona Datnera, s. 74. 
72	  IPN BU 01178/1141, 2945 / 01/02, s. 13–20
73	 AŻIH 310/958, akta osobowe Szymona Datnera, s. 78 oraz Małgorzata Niezabitowska, Tomasz Tomaszewski, Ostatni. Współ-
cześni Żydzi polscy, Warszawa 1993, s. 142n. Książka pierwotnie ukazała się w języku angielskim w 1986 roku.
74	  AŻIH 310/958, akta osobowe Szymona Datnera, s. 80.
75	  Bernard Mark zmarł 4 VIII 1966. Według informacji w stopce numer 58 BŻIH (2/1966) oddano do składu już w marcu 
1966 r., podczas gdy druk ukończono w sierpniu 1966 roku. Jednakże nazwisko Marka jest już wtedy opatrzone czarną ramką na 
liście członków kolegium redakcyjnego, która, rzecz jasna, została dodana dopiero po 4 sierpnia. Zatem możliwe jest, że również 
te zmiany zostały wprowadzone do numeru po jego śmierci.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   25 02.11.2017   21:16:04



26

wywierali presję na autorów nie udzielając im żadnych konkretnych wyjaśnień, w nadziei, że 
żaden z nich nie odważy się zakwestionować ich ingerencji nawet wtedy, kiedy są dokonane 
bez wiedzy i zgody twórców. Nie ma jednak wątpliwości, że mniej oportunistyczna postawa 
BŻIH mogłaby stanowić zagrożenie nie tylko dla dalszej egzystencji pisma, ale także istnienia 
ŻIH jako takiego. W okresie między procesem Slánskiego a śmiercią Stalina wydawało się 
nawet, że jakiekolwiek „odchylenie ideologiczne” mogłoby się skończyć antysyjonistycznym 
procesem pokazowym.

Wraz z początkiem odwilży BŻIH stał się znacznie mniej upolityczniony. Redakcja 
otworzyła też łamy „Biuletynu” dla autorów spoza Instytutu, między innymi Jakuba Goldber-
ga i Pawła Korca. Nieco później w BŻIH zaczęli publikować nawet autorzy z zagranicy, jak 
historyk i rabin Meyer Abraham Halevy z Bukaresztu, redaktor Encyclopaedia Judaica Cecil 
Roth z Londynu, Raphael Mahler z Tel Awiwu czy Israel Halpern z Jerozolimy. Drukiem uka-
zały się fragmenty książki Jakuba Szackiego Historia Żydów w Warszawie, wydanej w 1959 r. 
w Nowym Jorku, trzy lata po śmierci autora. Artykuły zagranicznych badaczy ukazywały się 
zwłaszcza w latach 1957−1959, a więc w okresie względnego poluzowania kontroli państwa 
nad życiem publicznym, w tym także cenzury. Od końca lat 50. na łamach BŻIH zagościł 
też dział recenzji, w którym omawiano najważniejsze pozycje dotyczące historii Żydów wy-
dawane na Zachodzie.

Na początku lat 60. dobiegł końca okres względnie liberalnej polityki, która ustąpiła miej-
sca nacjonalistycznym nastrojom w PZPR. Oba zjawiska łączyły się ze sobą i miały dla dzia-
łalności ŻIH negatywne konsekwencje. W pierwszej połowie lat 60. wiceminister spraw za-
granicznych, Mieczysław Moczar, zaczął formować tak zwanej „frakcji partyzantów” w PZPR, 
która skupiała głównie młodszych funkcjonariuszy niższego i średniego szczebla o nacjona-
listycznych poglądach. Moczar wykorzystał również stowarzyszenie kombatantów, Związek 
Bojowników o Wolność i Demokrację (ZBoWiD), żeby zbudować własną pozycję polityczną. 
W 1964 r. został prezesem ZBoWiD-u i ministrem spraw wewnętrznych. ZBoWiD, a także 
Służba Bezpieczeństwa, w szeregi której Moczar wprowadził wielu „partyzantów”, zaczęły 
propagować znacznie bardziej nacjonalistyczną wizję polskiej historii, a zwłaszcza II wojny 
światowej, podkreślając cierpienia i bohaterstwo nieżydowskich Polaków oraz marginalizu-
jąc znaczenie żydowskich ofiar i żydowskich partyzantów. W 1965 r. jeden z „partyzantów”, 
Czesław Pilichowski, został dyrektorem Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich 
(GKBZH), która niebawem stała się kolejnym medium upowszechniającym politykę histo-
ryczną „partyzantów” 76. Jak wspominał później Abraham Wein, kierownik biblioteki ŻIH 
w tym okresie, w 1964 r. szykany wobec Instytutu zaczęły się coraz bardziej nasilać. Od tej 
pory pracownikom ŻIH było coraz trudniej uzyskać pozwolenie na wyjazd na konferencje 
naukowe za granicą, zwłaszcza do Izraela, zagraniczne publikacje wysyłane do Instytutu były 
konfiskowane, a instytutową korespondencję zaczęto cenzurować77.

Sytuacja pogorszyła się jeszcze bardziej w 1967 r. wraz z rozpoczęciem oficjalnie okre-
ślanej jako antysyjonistyczna, choć w rzeczywistości antysemickiej kampanii. Zaczęto wów-
czas otwarcie oskarżać ŻIH o – z jednej strony – sprzyjanie antypolskiej propagandzie 

76	  Tadeusz Paweł Rutkowski, Żydowski Instytut Historyczny i jego pracownicy w okresie wydarzeń marcowych 1968 r., „Dzieje Naj-
nowsze”, t. XLIII (2011), nr 4, s. 31–44, tu s. 33.
77	  Abraham [Adam] Wein, The Jewish Historical Institute, „Yad Vashem Studies”, nr 8 (1970), s. 203–213, tu s. 212.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   26 02.11.2017   21:16:04



27

syjonistycznych środowisk w Izraelu i Niemczech Zachodnich, a z drugiej – o niewystarcza-
jące podkreślanie roli Polaków, którzy ratowali Żydów78. Pretekstem do pierwszych ataków 
była tzw. sprawa encyklopedystów, kiedy to ZBoWiD, GKBZH oraz środowiska związane 
z frakcją „partyzantów” zarzuciły redakcji Wielkiej Encyklopedii Powszechnej wydawanej przez 
PWN (nakładem którego ukazywał się także BŻIH) o umniejszanie martyrologii Polaków 
podczas II wojny światowej. Pretekstem oskarżenia było hasło „obozy koncentracyjne hitle-
rowskie”, w którym napisano, że Żydzi stanowili 99% ofiar niemieckich obozów, reszta zaś, 
to Cyganie i inne grupy. Ataki te wynikały z faktu, że „partyzanci” nie rozróżniali obozów 
śmierci oraz innych, jak również z tego, że krytycy w rodzaju Pilichowskiego zestawiając sta-
tystyki ofiar zaliczali do Polaków zamordowanych Żydów, którzy przed wojną byli polskimi 
obywatelami79. Sprowokowało to Paula Lendvaia, austriackiego historyka i publicystę, do 
sarkastycznej uwagi, że w kontekście kampanii antysemickiej w Polsce tylko „martwi Żydzi 
są dobrymi Polakami” 80. 

Wydarzenia te wpłynęły również na BŻIH i „Bleter far geszichte”. Oba pisma przygo-
towały specjalne numery z okazji 25. rocznicy powstania w warszawskim getcie. Jak zapisał 
w nieformalnej notatce do Jad Waszem Adam Rutkowski, artykuły mające się ukazać w tym 
wydaniu BŻIH wysłano do cenzora pod koniec grudnia 1967 r., ale zostały zatwierdzone do 
druku dopiero w maju 1968 roku. Zazwyczaj oczekiwanie na decyzję trwałoznacznie krócej81.

Rutkowski nie wspomina o tym, czy wprowadzono w BŻIH zmiany na żądanie cen-
zora, a jeśli tak, to jakie. Nadmienia jednak o interwencjach w „Bleter far geszichte”: „Urząd 
Kontroli Prasy wielokrotnie ingenerował w tekst. Polecał nam usuwać wszelkie wzmianki ne-
gatywne o wszystkich Polakach, nawet o policji »granatowej«, NSZ, szmalcownikach itp.”82. 
Można zatem założyć, że wobec BŻIH stosowano podobne zabiegi. Niemniej jednak nieja-
sne pozostaje, czy „negatywnych wzmianek o wszystkich Polakach” nie unikano w BŻIH już 
wcześniej w ramach autocenzury, czy zostały one usunięte pod koniec 1967 r. przez redakcję 
PWN, która chciała zapobiec krytyce ze strony frakcji „partyzantów”, czy też wreszcie zostały 
one wycięte przez samych cenzorów. Problemy powodowały szczególnie wysuwane wobec 
ŻIH oskarżenia o szerzenie „antypolskiej propagandy” za granicą: na początku 1968 r. Mi-
nisterstwo Spraw Zagranicznych zażądało listy zagranicznych instytucji, które otrzymywały 
egzemplarze pisma finansowane przez Ministerstwo od końca lat 50. (patrz wyżej). Z tego 
powodu ŻIH nie mógł wysyłać „Biuletynu” za granicę przez osiem miesięcy, dopóki Mini-
sterstwo nie sprawdziło dostarczonej listy, z której ostatecznie wykreślono kilka instytucji83.

W tym samym okresie GKBZH kierowana przez Pilichowskiego naciskała na Instytut, 
by przekazał jej swoje zbiory archiwalne. Pilichowski bezskutecznie próbował przejąć kon-
trolę nad kształtem interpretacji okupacji niemieckiej w Polsce oraz wszystkimi źródłami 

78	  Hans-Christian Dahlmann, Antisemitismus in Polen 1968. Interaktionen zwischen Partei und Gesellschaft, Osnabrück 2013, 
s. 305.
79	  O „encyklopedystach“ zob: Tadeusz Paweł Rutkowski, Adam Bromberg i „encyklopedyści”. Karta z dziejów inteligencji w PRL, 
Warszawa 2010, s, 190–281.
80	  Paul Lendvai, Anti-Semitism without Jews, Garden City (NJ) 1971, s. 188.
81	  Adam Rutkowski, Notatka dla „Yad Vashem“ o sytuacji w Żydowskim Instytucie Historycznym w Warszawie na początku 
lutego 1969 roku. Paryż 20 VI 1969, s. 1–9, tu s. 7n. Kopia notatki znajduje się w zbiorach autora.
82	  Tamże, s. 7.
83	  Tamże.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   27 02.11.2017   21:16:04



28

historycznymi niezbędnymi do tego celu. Jego ataki przyniosły ogromne szkody dla ŻIH. 
Między innymi wydawnictwo „Czytelnik” zerwało umowę na wydanie opracowanego już do 
druku dziennika Emanuela Ringelbluma. Roboczy wydruk książki z 1968 r. nadal znajduje 
się w bibliotece ŻIH84.

Po kampanii antysyjonistycznej Zagłada przestała być centralnym tematem w BŻIH, 
a zwłaszcza po 1970 r. tematyce tej była poświęcano zdecydowanie mniej miejsca. Głównym 
powodem zmiany był odpływ doświadczonych naukowców podczas antysemickiej kampa-
nii z 1968 r., kiedy to wszyscy członkowie redakcji i niemal wszyscy badacze opuścili ŻIH85. 
Szymon Datner, który kierował Instytutem w latach 1969−1970, starał się utrzymać zain-
teresowanie „Biuletynu” tematem Zagłady, co jednak okazało się trudne ze względu na brak 
doświadczonych badaczy. Nowy zespół redakcyjny, który przejął pismo po rezygnacji Dat-
nera pod koniec 1970 r., zadecydował o rozszerzeniu zakresu problematyki podejmowanej 
w piśmie, ku szerzej rozumianej historii Żydów w Polsce. W niepodpisanym artykule opubli-
kowanym z okazji wydania setnego numeru BŻIH (4/1976) wykazano na postawie danych 
statystycznych, że zapowiadana zmiana faktycznie się dokonała. O ile przed 1970 r. około 
55% wszystkich ogłoszonych w „Biuletynie” artykułów dotyczyło okupacji niemieckiej, w la-
tach 1971−1976 odsetek publikacji o tym okresie zmniejszył się do 36%86. Mimo wszystko 
Zagłada pozostawała jedną z ważniejszych poruszanych w Biuletynie kwestii.

Drobna kontrowersja, do której doszło na łamach BŻIH, pokazuje w skrócie, jak brak 
wykwalifikowanych badaczy odbijał się na tekstach publikowanych w czasopiśmie. Spór toczył 
się między byłym prokuratorem i historykiem-samoukiem, Julianem Leszczyńskim, a byłym 
dyrektorem ŻIH, Arturem Eisenbachem, autorem najobszerniejszego opracowania na temat 
Zagłady w języku polskim zatytułowanego Hitlerowska polityka zagłady Żydów87. Od 1972 r. 
Leszczyński opublikował szereg artykułów w BŻIH i innych pismach na temat Zagłady 
w Kraju Warty. Opierając się na notatce SS-Sturmbannführera Rolfa-Heinza Höppnera, wy-
sokiego rangą nazistowskiego urzędnika z Poznania odpowiedzialnego za deportacje Żydów 
i Polaków do Generalnego Gubernatorstwa, wysłanej do Adolfa Eichmanna w lipcu 1941 r., 
Leszczyński stwierdził, że Höppner odegrał kluczową rolę w realizacji tzw. ostatecznego roz-
wiązania88. W istocie, w opisywanej notatce Höppner proponuje zebrać wszystkich Żydów 
z Kraju Warty (tj. 300 000 osób) w obozie i zabić tych, który są niezdolni do pracy89. Lesz-
czyński spekuluje, że Eichmann przekazał ten dokument Reinhardowi Heydrichowi, a na-
stępnie, za pośrednictwem Heinricha Himmlera, Hermannowi Göringowi, który, jak przy-
puszcza Leszczyński, przyjął pomysł proponowany przez Höppnera i rozkazał Himmlerowi 

84	  J. Nalewajko-Kulikov, Dzieje publikacji „Kroniki getta warszawskiego” w Polsce, s. 390–392; T. P. Rutkowski, Żydowski Instytut 
Historyczny i jego pracownicy, s. 33n.
85	 Na temat ŻIH podczas kampanii antysemickiej: T. P. Rutkowski, Żydowski Instytut Historyczny i jego pracownicy,  
s. 31–44; H.-Ch. Dahlmann, Antisemitismus in Polen, s. 304–309; Stephan Stach, Geschichtsschreibung und politische Vereinnahmung. 
Das Jüdische Historische Institut in Warschau 1947–1968, „Simon Dubnow Institute Yearbook“, t. 7 (2008), s. 401–431, zwłaszcza 
s. 426–430.
86	  XXV lat – 100 numerów. „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego w Polsce”, BŻIH, nr 100 (1976), s. 3–10, tu s. 7.
87	  Artur Eisenbach, Hitlerowska polityka zagłady Żydów, Warszawa 1961.
88	  Julian Leszczyński, Z dziejów zagłady Żydów w Kraju Warty (szkice do genezy ludobójstwa hitlerowskiego), BŻIH, nr 82 (1972), 
s. 57–71; tenże, Od formuły obozu zagłady – Höppner-Chełmno n/Nerem – do „Endlösung”, BŻIH, nr 101 (1977), s. 41–61.
89	  Dokument wydrukowano w Die Verfolgung und Ermordung der europäischen Juden durch das nationalsozialistische Deutschland 
1933–1945. T. 4: Polen September 1939 – Juli 1941, red. Klaus-Peter Friedrich, München 2011, dokument nr 314.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   28 02.11.2017   21:16:04



29

rozpocząć eksterminację europejskich Żydów. Eisenbach odrzucił hipotezę Leszczyńskiego 
w długiej polemice, którą oparł na własnych wieloletnich badaniach w tej dziedzinie. Według 
Eisenbacha teoria Leszczyńskiego wzięła się z „mylnej identyfikacji i interpretacji jednego 
tylko dokumentu niemieckiego”90. Opinię Eisenbacha potwierdzają też wyniki najnowszych 
badań91, a zresztą w replice Leszczyński nie był w stanie odeprzeć stawianych mu zarzutów92.

Mimo wszystko ustalenia Leszczyńskiego na temat Zagłady w Kraju Warty i udziału 
w niej Höppnera stanowią cenny i nadal szeroko cytowany wkład w badania tematu. Lesz-
czyński zaczął analizować rolę, jaką Höppner odegrał w Zagładzie, jeszcze będąc prokurato-
rem i członkiem Głównej Komisji Badania Zbrodni Niemieckich w Polsce. Austriacki pisarz 
i dziennikarz Martin Pollack, który poświęcił Leszczyńskiemu i Höppnerowi reportaż, opisuje, 
jak Leszczyński natknął się na notatkę Höppnera podczas zabezpieczania niemieckich doku-
mentów w Łodzi w kwietniu 1945 roku. Od tego czasu datuje się jego „obsesja” na punkcie 
Höppnera. Höppner spędził dziesięć lat w polskich więzieniach, a następnie w połowie lat 
50. został zwolniony na mocy amnestii i deportowany do RFN, gdzie wiódł spokojne życie. 
W tym czasie Leszczyński gromadził ogromne ilości materiałów na temat popełnionych przez 
niego zbrodni93. W przeciwieństwie do Eisenbacha brakowało mu jednak szerszej perspek-
tywy, która pozwoliłaby mu umieścić sprawę Höppnera w historycznym kontekście genezy 
tzw. ostatecznego rozwiązania.

Najważniejszym źródłem opublikowanym w BŻIH w latach 70. był niewątpliwie dziennik 
Adama Czerniakowa, przewodniczącego warszawskiego Judenratu, który ukazał się w po-
dwójnym numerze z 1972 r., całkowicie poświęconym temu tekstowi. Marian Fuks wspomina, 
że dowiedział się o istnieniu tego dziennika pracując w ŻIH. Oryginalny rękopis znajduje 
się w zbiorach archiwum Jad Waszem, którego nakładem w 1968 r. ukazało się również jego 
hebrajskie tłumaczenie. Fuks otrzymał hebrajskie wydanie, zawierające także komplet fak-
symiliów pamiętnika w języku polskim oraz przepisaną na maszynie kopię. Zgodę na publi-
kację Dziennika w języku polskim uzyskał od Józefa Kermisza, który kierował archiwum Jad 
Waszem w tym czasie, a w latach 1947–1949 był wicedyrektorem ŻIH94. Fuks wspomina, że 
przygotował wersję do druku na podstawie materiału z Jad Waszem, który początkowo chciał 
opublikować w formie książkowej w 1970 roku.

Na przeszkodzie stanęła cenzura, poparta decyzją władz i organów partyjnych, zaka-
zujących „rehabilitacji kolaboranta”, za jakiego go [Czerniakowa] uważały komunistyczne 
środowiska, także żydowskie. Jednakże dzięki wstawiennictwu Rady Naukowej (po za-
poznaniu się z maszynopisem), a szczególnie jej przewodniczącego, profesora Stanisława 
Herbsta, mogłem przystąpić do druku95.

90	 Artur Eisenbach, O należyte zrozumienie genezy zagłady Żydów, BŻIH, nr 104 (1977), s. 55–69, tu s. 55.
91	  Michael Alberti, Die Verfolgung und Vernichtung der Juden im Reichsgau Wartheland 1939–1945, Wiesbaden 2006, s. 358–363.
92	  Julian Leszczyński, Jeszcze w sprawie genezy zagłady Żydów, BŻIH, nr 109 (1979), s. 99–102
93	  Martin Pollack, Ścigający i ścigany. Dalsze życie numeru SS 107 136 [w:] tenże, Dlaczego rozstrzelali Stanisławów, Przełożył An-
drzej Kopacki, Wołowiec 2009, s. 20–41. Niemiecka wersja ukazała się jako: Jäger und Gejagter. Das Überleben der SS-Nr. 107 136 
w magazynie „TransAtlantik”, 1982, nr 11. 
94	 Marian Fuks, Mój wiek XX. Szkice do memuarów, Poznań 2009, s. 168n.
95	  Tamże, s. 170.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   29 02.11.2017   21:16:04



30

Nie mogąc znaleźć wydawnictwa, które chciałoby opublikować książkę, Fuks postanowił 
wydrukować Dziennik na łamach BŻIH96. Wydaje się jednak, że wyjaśnienia Fuksa, jakoby 
przyczyną oporu cenzury i niechęci wydawców był zakorzeniony w komunistycznej propa-
gandzie obraz Czerniakowa jako kolaboranta, są nie do końca wystarczające. Okoliczności 
towarzyszące publikacji należy rozpatrywać w kontekście antysyjonistycznej kampanii z 1968 r. 
i niechęci do Żydów oraz tematów żydowskich w tym czasie w ogóle. Na przykład z wydanej 
w 1971 r. książki Filozofia w Polsce. Słownik pisarzy usunięto szereg haseł dotyczących żydow-
skich filozofów, ponieważ cenzura zadecydowała, że odsetek filozofów „związanych z kulturą 
żydowską” był zbyt wysoki. W sprawozdaniu urzędu cenzury z 1970 r. wspomniano, że w wie-
lu przypadkach interwencje cenzorskie miały zapobiec dyskredytacji Polaków oskarżeniami 
o antysemityzm97. Opisane powyżej losy dziennika Ringelbluma stanowią szczególnie bolesny 
przykład tej tendencji w ŻIH. 

Jak widać, problemy z publikacją dzienników Czerniakowa nie wynikały wyłącznie z ko-
munistycznej ideologii, która uważała go za zdrajcę. Były również zakorzenione w polityce 
historycznej narodowych komunistów z frakcji „partyzantów”, którzy z jednej strony dążyli 
do umniejszenia cierpień ludności żydowskiej podczas wojny oraz tabuizacji antysemickich 
działań Polaków, a z drugiej podkreślali heroiczną i ofiarną walkę nieżydowskich Polaków 
a także bezinteresowną pomoc, jaką nieśli Żydom prześladowanym przez niemieckiego oku-
panta. Rzecz jasna, dzienniki Adama Czerniakowa nie wpisywały się w tę narrację, a zatem 
wydawcy podchodzili do nich nieufnie. 

Historia dzienników Czerniakowa podkreśla znaczenie BŻIH dla Instytutu. Pomimo 
obowiązującej cenzury, która była mniej restrykcyjna w przypadku publikacji naukowych, 
ŻIH posiadał możliwość zamieszczania w nim materiałów, których nie chciały drukować 
inne wydawnictwa. W 1983 r. dzienniki Czerniakowa, a także notatki Ringelbluma mogły 
się wreszcie ukazać jako książki. Właśnie w roku 1983 rząd próbował wykorzystać uroczyste 
obchody 40. rocznicy powstania w getcie warszawskim do podreperowania reputacji Polski 
Ludowej na międzynarodowej arenie. Z tego właśnie powodu wydano wówczas zgodę na 
publikację wielu książek na tematy żydowskie.

Sam Marian Fuks doświadczył ingerencji cenzury nie tylko jako autor. Jako redaktor 
naczelny (1971–1973) i sekretarz redakcji (1974–1988), był odpowiedzialny za zgłaszanie 
do akceptacji cenzury tekstów, które miały się ukazać w BŻIH, a następnie dopilnowanie, 
by zlecenia cenzorów zostały wykonane. Podwójna funkcja, jaką Fuks musiał pełnić jako 
redaktor pisma, z jednej strony oceniając teksty pod kątem ich merytorycznej wartości, 
a z drugiej – dbając, by nie zostały odrzucone przez cenzurę, przyczyniła się do pogłębienia 
wewnętrznych konfliktów w ŻIH. 

Widać to wyraźnie na przykładzie Henryka Piaseckiego98, który i tak był już z Fuk-
sem skonfliktowany. Piasecki publikował w BŻIH od początku lat 70., w latach 1974−1983 

96	  Tamże.
97	  Aleksander Pawlicki, Sonderwege der Zensurpolitik in der Volksrepublik Polen [w:] Ivo Bock (red.), Scharf überwachte Kommuni-
kation. Zensursysteme in Ost(mittel)europa (1960er–1980er Jahre), Berlin 2011, s. 209–361, tu s. 331n.
98	  Na temat biografii Piaseckiego por.: Sebastian Pilarczyk, Henryk Piasecki (1905–2003) – funkcjonariusz, dziennikarz, historyk. 
Niejednoznaczny portret komunisty ideowego [w:] Nie tylko niezłomni i kolaboranci... Postawy dziennikarzy w kraju i na emigracji 
1945–1989, Warszawa 2014, s. 84–108.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   30 02.11.2017   21:16:04



31

pracował w ŻIH. Wspomina on w swoich pamiętnikach, że napisał trzy biograficzne szkice, 
których bohaterami byli żydowscy działacze polskiego ruchu socjalistycznego z pierwszej 
połowy XX wieku: Józef Kwiatek, Feliks Perl i Herman Lieberman. O ile dwa pierwsze uka-
zały się w 1974 r., ostatni szkic w ogóle nie został wydrukowany, „prawdopodobnie dlatego, 
że H. Lieberman był podwójnie trefny: jako Żyd i jako minister Rządu Londyńskiego”99. 
Zgodnie z opisanymi powyżej zasadami cenzury, jakie na początku lat 70. obowiązywały 
w odniesieniu do tematyki żydowskiej, właśnie tak najprawdopodobniej było. Nawet jeśli 
weźmiemy pod uwagę, że jako pismo naukowe, poświęcone żydowskiej historii i docierające 
do niewielkiego kręgu czytelników, BŻIH cieszył się szerszą swobodą publikacji niż tytu-
ły o większym nakładzie, Lieberman, socjalista żydowskiego pochodzenia, który objął tekę 
ministerialną w rządzie na uchodźstwie, w istocie nie był wystarczająco „koszerny”, nawet 
jak na BŻIH. Co ciekawe, Piasecki, który musiał przecież mieć do czynienia z cenzurą jako 
redaktor naczelny pisma „Głos Olsztyński” (1957–1958) oraz członek redakcji „Życia Partii” 
(1959–1968), przypisywał odpowiedzalność za cenzurowanie Fuksowi. Możliwości odrzuce-
nia tekstu przez urząd cenzury natomiast w ogóle nie brał pod uwagę. 

Niezależnie od tego, kto faktycznie podejmował decyzje o niedrukowaniu artykułu Pia-
seckiego i z jakich powodów, zarówno przytoczony tu przykład z udziałem Fuksa, jak i sprawa 
Datnera z okresu stalinizmu pokazują niedobry wpływ, jaki cenzura miała także na stosunki 
pomiędzy autorami i redaktorami czasopism, gdyż redaktorzy chcąc niechcąc zostali częścią 
systemu cenzury. System cenzury funkcjonował na trzech przynajmniej poziomach: pierwszy 
z nich stanowiła autocenzura autorów, którzy wiedzieli, że pewne tematy czy sformułowa-
nia zostaną wycięte przez cenzora, a zatem starali się ich unikać lub ukrywać pod płaszczem 
aluzji. Na drugim poziomie kontrolę nad tekstem sprawował redaktor pisma lub wydawca 
książki, którzy mieli jeszcze większe doświadczenie w kwestii tego, co urząd cenzorski może 
zakwestionować. Od ich dobrych relacji z cenzorem zależała przyszłość wydawnictwa, mogli 
więc na własną rękę odrzucać problematyczną tematykę czy łagodzić wymowę newralgicznych 
określeń przed wysłaniem tekstu do weryfikacji, starając się w ten sposób zapobiec ewen-
tualnym konfliktom. Ostatnim ogniwem byli cenzorzy, którzy musieli jedynie pilnować, by 
wymienione powyżej dwa mechanizmy kontroli wewnętrznej działały poprawnie100. Wpływu 
cenzury na działalność BŻIH nie da się więc dokładnie ocenić.

Percepcja w środowisku międzynarodowym

BŻIH nigdy nie miał problemów z międzynarodową dystrybucją, co w przypadku nie-
wielkiego polskiego czasopisma naukowego należy uznać za zjawisko wyjątkowe. Jedną z przy-
czyn był opisany już wcześniej zwyczaj prowadzenia przez ŻIH regularnej wymiany publikacji 

99	  Prywatne archiwum Eryka Piaseckiego: Henryk Piasecki, Wspomnienie, niepublikowany rękopis, 1983, s. 238. Jestem ogrom-
nie wdzięczny Erykowi Piaseckiemu, który udostępnił mi fragmenty prywatnych pamiętników ojca.
100	 Szerzej na temat systemu cenzury w PRL: A. Pawlicki, Sonderwege der Zensur in Polen; A. Pawlicki, Kompletna szarość. Cenzura 
w latach 1965–72. Instytucja i ludzie, Warszawa 2001.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   31 02.11.2017   21:16:04



32

z innymi instytucjami. W 1959 r. Instytut współpracował w tym zakresie z 58 instytucjami 
zagranicznymi, z których dwie trzecie działały w krajach kapitalistycznych101. Z niektórymi 
instytucjami ŻIH kontaktował się od czasu do czasu, na przykład w 1957 r. Mark napisał 
do Jerzego Giedroycia i wysłał mu kilka numerów BŻIH102, a Giedroyc zrewanżował mu 
się kilkoma numerami „Kultury”. Podobnie wyglądało to także w wielu innych przypadkach. 
Najbardziej zainteresowani BŻIH byli oczywiście naukowcy zajmujący się poruszaną przez 
czasopismo dziedziną, zwykle związani z instytucjami takimi jak YIVO, Jad Waszem, Mu-
zeum Bojowników Getta w kibucu Lochamej Ha-Geta‘ot, Le Centre de Documentation Juive 
Contemporaine w Paryżu, Wiener Library w Londynie, a także niezależni badacze, jak Josef 
Wulf w Berlinie Zachodnim. Związany z nowojorskim YIVO Philip (Filip) Friedman po-
prosił nawet Bernarda Marka o dodatkową kopię każdej z publikacji Instytutu, w tym BŻIH, 
ponieważ chciał je mieć w swojej prywatnej kolekcji103. Friedman włączył też artykuły opu-
blikowane w BŻIH do bibliografii opracowanego przez siebie tomu Guide to Jewish History 
under Nazi Impact104. BŻIH docierał także do zajmujących się najnowszą historią instytucji 
naukowych po obu stronach Muru Berlińskiego, takich jak Institut für Zeitgeschichte (IfZ) 
w Monachium, Deutsches Institut für Zeitgeschichte w Berlinie Wschodnim i Institut für 
die Geschichte der europäischen Volksdemokratien w Lipsku105. 

Trudno jednoznacznie orzec, jak współcześni odbierali publikowane w „Biuletynie” treści. 
Z jednej strony w latach 50. i 60. XX w. historią Zagłady zajmowała się zaledwie garstka ba-
daczy na całym świecie, a tylko niewielu z nich posługiwało się językiem polskim. Z drugiej 
strony naukowcy, zwłaszcza zachodnioniemieccy, mogli mieć opory przed cytowaniem pisma 
publikowanego w PRL, szczególnie w kontekście historii II wojny światowej, z którą wówczas 
w RFN jeszcze się nie uporano. Pierwsza wzmianka o BŻIH pojawiła się wydawanym przez 
IfZ piśmie „Vierteljahreshefte für Zeitgeschichte” w 1976 roku106. Z kolei „Wiener Library 
Bulletin” (WLB) pisał o ŻIH od początku lat 50., a od czasu do czasu zamieszczał na swoich 
łamach informacje o zawartości ostatnich numerów BŻIH107, przyczyniając się w ten sposób 
do popularyzacji BŻIH, choć, jak pokazuje poniższy przykład, nie zawsze w pożądany sposób.

W styczniu 1961 r. WLB poświęcił jedną stronę relacjom polsko-żydowskim w cza-
sie Zagłady, publikując streszczenie artykułu Tatiany Berenstein i Adama Rutkowskiego 
O ratownictwie Żydów przez Polaków w okresie okupacji hitlerowskiej108 oraz tekstu Stosunki 

101	 AŻIH 310 / 226AR, pismo ŻIH do PAN, Ośrodek Rozpowszechniania Wydawnictw Naukowych, Dział Wymiany Zagra-
nicznej, 26 X 1959. Dzisiaj Instytut regularnie wymienia swoje publikacje z 33 instytucjami w Polsce i za granicą.
102	 AŻIH 310 / 193AR, pismo B. Marka do redaktora naczelnego „Kultury”, Jerzego Giedroycia, 2 VII 1957.
103	 Archiwum YIVO RG 1258, dokumentacja dr. Philipa Friedmana, teczka 298, list Friedmana do Marka, 9 IX 1958.
104	 Jacob Robinson, Philip Friedman, Guide to Jewish History under Nazi Impact, New York 1960.
105	 AŻIH 310 / 226AR, pismo ŻIH do PAN, Ośrodek Rozpowszechniania Wydawnictw Naukowych, Dział Wymiany Zagra-
nicznej, 26 X 1959.
106	Ingo Arndt, Wolfgang Scheffler, Organisierter Massenmord an Juden in nationalsozialistischen Vernichtungslagern. Ein Beitrag 
zur Richtigstellung apologetischer Literatur, „Vierteljahreshefte für Zeitgeschichte” t. 24 (2/1976), s. 105–135. Za archiwum cyfro-
wym: vfz.ifz-muenchen.de (dostęp 28 VI 2016).
107	Na przykład: Looting in occupied Poland, „The Wiener Library Bulletin”, t. XVI (1962), nr 1, s. 4; Poles and Jews in the Resistance,  
„The Wiener Library Bulletin”, t. XVIII (1964), nr 1, s. 6.
108	 Tatiana Berenstein, Adam Rutkowski, O ratownictwie Żydów przez Polaków w okresie okupacji hitlerowskiej, BŻIH, nr 35 
(1960), s. 3–46.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   32 02.11.2017   21:16:04



33

polsko-żydowskie w czasie II wojny światowej Emanuela Ringelbluma109 (oba teksty ukazały się 
oryginalnie w różnych numerach BŻIH). Szczególnie tekst Ringelbluma, który – z wyjątkiem 
ostatniego rozdziału, poświęconego Polakom, którzy ratowali Żydów w czasie wojny – bardzo 
krytycznie oceniał postawę nieżydowskich Polaków wobec ich żydowskich współobywate-
li, zwrócił uwagę Göttinger Arbeitskreis Ostdeutscher Wissenschaftler (Getyński Zespół 
Wschodnioniemieckich Naukowców – GAK). GAK był to zachodnioniemiecki think tank 
stworzony na fundamentach przedwojennych tradycji Ostforschung. Jego głównym zada-
niem było dostarczanie zachodnioniemieckim organizacjom wypędzonych informacji i ma-
teriałów z Europy Wschodniej, które mogłyby posłużyć ich rewizjonistycznej działalności110. 
GAK otwarcie opowiadał się za ponownym przesunięciem granicy na Odrze i Nysie i nie 
miał oporów przed gromadzeniem argumentów na poparcie tej inicjatywy. Naukowcy z tego 
środowiska (wśród których byli znani zwolennicy nazistowskiego rasizmu)111 nieustannie 
analizowali wschodnioeuropejską, a zwłaszcza polską prasę i wydawali tzw. „Pressedienst der 
Heimatvertriebenen” (serwis prasowy wypędzonych – hvp), w którym ukazywały się bardzo 
stronnicze teksty. W marcu 1961 r. zamieszczono tam artykuł streszczający informacje ze 
Stosunków polsko-żydowskich opublikowanych w biuletynie Wiener Library. Tekst Ringelblu-
ma przywołano w kontekście odbywającego się w Izraelu procesu Eichmanna, na potrzeby 
którego polski rząd przygotował dokumentację zbrodni popełnionych przez oskarżonego. 
GAK pisał wówczas: „Nadal jednak nie wiadomo, czy [dokumentacja] wspomina również 
o oskarżeniach dr Ringelbluma [...], że szerokie rzesze polskiej ludności popierały te prze-
śladowania [Żydów], a częściowo nawet brały w nich udział”112.

Powyższy cytat wskazuje jednoznacznie, że zainteresowanie GAK pracą Ringelbluma nie 
wynikało wyłącznie z jej potencjalnej użyteczności dla antypolskiej propagandy. Uzyskawszy 
dostęp do właściwych numerów BŻIH, GAK zaczął tłumaczyć teksty Ringelbluma na język 
niemiecki. W 1963 r. w hvp ukazał się pierwszy wybór fragmentów, a dziesięć miesięcy później 
wyszedł kolejny113. O ile pierwsza publikacja jako źródło prawidłowo wskazała wydrukowaną 
w BŻIH pracę Ringelbluma Stosunki polsko-żydowskie w czasie II wojny światowej, w drugim 
przypadku przetłumaczone fragmenty przedstawiono jako cytaty z pamiętnika Ringelbluma. 
W 1967 r. nakładem GAK ukazał się nawet kompletny przekład dzieła Ringelbluma pod 
świadomie zniekształconym tytułem Ghetto Warschau. Tagebücher aus dem chaos (Getto war-
szawskie. Dzienniki z chaosu), tłumaczenie opierało się na wersji pierwotnie opublikowanej 
w BŻIH. Wydanie to obejmowało przypisy, a nawet Uwagi i spostrzeżenia, którymi redakcja 
BŻIH opatrzyła wstęp do pierwszej części pracy Ringelbluma114. GAK dodał jedynie kilka 

109	 Emanuel Ringelblum, Stosunki polsko-żydowskie w czasie drugiej wojny światowej, BŻIH, nr 28 (3/1958), s. 3–37; nr 29 
(1/1959), s. 3–39; nr 30 (2/1959) s. 50–86 i nr 31 (3/1959), s. 26–37.
110	 Nt. Göttinger Arbeitskreis: Kai Arne Linnemann, Das Erbe der Ostforschung, Zur Rolle Göttingens in der Geschichtswissenschaft 
der Nachkriegszeit, Marburg 2002.
111	 Na przykład Erhard Riemann, który w czasie wojny kierował sekcją „Rasse- und Volkstumsforschung” [Studiów nad rasą 
i folklorem] Institut für Deutsche Ostarbeit w Krakowie (por. K. A. Linnemann, Das Erbe…, s. 131) lub Theodor Schieder, 
współautor opracowań i analiz narodowosocjalistycznej „Rassenpolitk” (por. Ingo Haar, Historiker im Nationalsozialismus: Deut-
sche und der Geschichtswissenschaft „Volkstumskampf ” im Osten, Göttingen 2000, s. 340–345)
112	 „hvp” nr 11/61, 15 III 1961.
113	 „hvp” nr 16/63, 17 IV 1963 i nr 1/64, 1 II 1964.
114	Emanuel Ringelblum, Ghetto Warschau. Tagebücher aus dem Chaos, Stuttgart 1967.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   33 02.11.2017   21:16:05



34

przypisów, które służyły głównie do podkreślenia rzeczywistych i rzekomych przypadków 
polskiego antysemityzmu, a także przedmowę izraelskiego socjologa Arieh Tartakowera, któ-
ry przedstawił postać Emanuela Ringelbluma115. GAK, rzecz jasna, nie zwrócił się do ŻIH 
o pozwolenie na publikację, ani nawet o niej Instytutu nie poinformował116.

Wydanie książki wpisywało się w szerszy proces, widoczny w prasie wypędzonych z lat 60., 
sterowany przez GAK, w ramach którego poświęcone polsko-żydowskim stosunkom opra-
cowanie Ringelbluma miało posłużyć nie tylko do oskarżenia Polaków o antysemityzm, ale 
także stworzyć obraz II wojny światowej, wedle którego najpierw naziści wspólnie z Polaka-
mi wymordowali Żydów, a następnie Polacy wypędzili Niemców. Należący do GAK Erwin 
Rogalla, którego komentarze za pośrednictwem hvp ukazywały się w prasie wypędzonych, 
odnosząc się do Ringelbluma pisał o „hipokryzji” Polaków, którzy przed wojną i w jej trakcie 
mieli być sprawcami przemocy wobec Żydów, a po wojnie − także wobec Niemców. W tym 
kontekście Rogalla wymienia również obozy pracy w Łambinowicach i Potulicach, gdzie po 
1945 r. więziono Niemców, kwalifikując je jako „obozy zagłady” i „obozy śmierci117. W latach 
60. Ringelblum stał się głównym świadkiem antypolskiej argumentacji prasy wypędzonych 
oraz GAK118.

Wydając książkę GAK chciał wykorzystać rosnące w latach 60. zainteresowanie historią 
żydowską do tego, by wyjść ze swoją argumentacją z kręgu stosunkowo nielicznej społeczności 
wypędzonych i wprowadzić ją do dyskursu głównego nurtu. Dowodem na to może być fakt, 
że brak jest jakiejkolwiek wzmianki o GAK w stopce redakcyjnej książki, co rzecz jasna miało 
zapobiec nieufności głównonurtowej prasy, która pozostawała raczej krytyczna wobec GAK. 
Chociaż tego celu nie udało się osiągnąć119, to jednak wydanie książki obróciło się przeciwko 
ŻIH podczas antysemickiej kampanii z lat 1967−1968. 

Przedstawiciele nacjonalistycznej frakcji „partyzantów” dotarli do kilku recenzji książki 
publikowanych w zachodnioniemieckiej prasie wypędzonych i wykorzystali je do zaatakowa-
nia ŻIH w szeregu artykułów prasowych. Autorem jednego z nich był Czesław Pilichowski. 
Teksty te, nawiązując do popularnej wówczas teorii o współpracy izraelskich syjonistów i rewi-
zjonistów zachodnioniemieckich120, sugerowały że Instytut dostarczył Jad Waszem materiały 
z Archiwum Ringelbluma, które następnie przekazano RFN, gdzie zostały wykorzystane do 
ataków przeciwko Polsce. Z kolei Polacy nie mieli dostępu do tych materiałów, o co autorzy 
tych tekstów oskarżali ŻIH, który miał je umyślnie ukrywać121. Tymczasem wystarczyłoby 
zajrzeć do omawianej książki, by przekonać się, że zarzuty te są fałszywe, ponieważ źródło ma-
teriałów – czyli BŻIH – zostało w niej wyraźnie wskazane. Zatem o ile GAK wykorzystywał 

115	 Pozostaje jednak niejasne, w jaki sposób GAK udało się pozyskać tę przedmowę i czy Tartakower był świadomy, kim byli 
redaktorzy tomu.
116	Artur Eisenbach, List do redakcji. Dokumenty i fałszerstwa, „Trybuna Ludu”, 5 VII 1968.
117	Erwin Rogalla, Im polnischen Glashaus, „hvp” nr 5/64, 29 I 1964; tenże, Um die historische Wahrheit. Drei Kernfragen zur Darstel-
lung der polnisch-deutschen Situation, „Das Ostpreußenblatt”, t. 16, nr 25, 19 VI 1965.
118	 Więcej informacji, por.: Stephan Stach, Emanuel Ringelblum als Kronzeuge der Heimatvertriebenen. Das Buch „Ghetto Warschau“ 
und der Göttinger Arbeitskreis [w:] Ruth Leiserowitz et al. (red.), Lesestunde / Lekcja czytania, Warszawa 2013, s. 405–427.
119	 Członek GAK Günther Meinhardt skarżył się na to w 1968 r., por.: G. Meinhardt, Der Polnische Antisemitismus im Spiegel der 
ausländischen Presse, „hvp” nr 25/68, 19 VI 1968.
120	Tadeusz Walichnowski, Izrael a NRF, Warszawa 1967.
121	Jan Kieliński, Nikczemność, „Prawo i Życie”, 10 IX 1967; Czesław Pilichowski, Dokumenty i fałszerstwa, „Trybuna Ludu”, 
26 V 1968.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   34 02.11.2017   21:16:05



35

opracowanie Ringelbluma o stosunkach polsko-żydowskich w czasie II wojny światowej do 
własnej antypolskiej kampanii, niemieckie wydanie posłużyło „partyzantom” do zaatakowania 
ŻIH podczas antysemickiej nagonki w Polsce.

Historia publikacji Ghetto Warschau. Tagebücher aus dem Chaos, która do dziś pozostaje 
jedyną pracą Ringelbluma przetłumaczoną na język niemiecki, to z pewnością najbardziej 
wyjątkowy i zarazem niewygodny przykład recepcji dzieł drukowanych w BŻIH. Można 
założyć, że podobnych przypadków było więcej, były jednak mniej spektakularne, a przez 
to znacznie trudniejsze do prześledzenia. Według Mariana Fuksa angielskie wydanie dzien-
nika Adama Czerniakowa, opracowane przez Raula Hilberga, Stanisława Staronia i Józefa 
Kermisza, a opublikowane w 1979 r., było oparte na przygotowanej przez Fuksa polskiej 
edycji wydrukowanej pierwotnie w BŻIH. Redaktorzy wydania angielskiego nie wspomina-
ją o tym w swojej przedmowie. Jedynie odnotowują istnienie polskiego wydania na łamach 
BŻIH i potwierdzają, że skorzystali z „materiałów opracowanych przez Żydowski Instytut 
Historyczny w Warszawie”122 przy opracowaniu przypisów. Tłumacz niemieckiego wydania 
dziennika przyznaje, że przekład powstał na podstawie polskiej edycji123.

Wiele publikacji ogłoszonych w BŻIH zyskało uznanie zdecydowanie zbyt późno. Wynika 
to głównie z faktu, że wiele z publikowanych tam opracowań, szczególnie tych poświęconych 
Zagładzie, wyprzedzało swoją epokę. Ich znaczenie dostrzeżono dopiero, gdy badania nad 
Zagładą stały się ważną i dynamicznie rozwijającą się dziedziną nauki. Jak zauważa Dieter 
Pohl, zachodni naukowcy dopiero w latach 90. zaczęli eksplorować tematy, o których polscy 
badacze Zagłady pisali – przede wszystkim na łamach BŻIH – już w latach 50. i 60.124. Wiele 
z tych tekstów wniosło kluczowy wkład w dziedzinę, której dotyczą, niezależnie nawet od ich 
politycznego nacechowania. Jak zwraca uwagę Katarzyna Person, niektóre teksty publikowa-
ne w początkach działalności BŻIH, szczególnie te autorstwa Tatiany Berenstein i Adama 
Rutkowskiego, „pozostają jednymi z najważniejszych opracowań w swojej dziedzinie, jakie się 
ukazały w języku polskim do tej pory”125. Opracowanie Szymona Datnera na temat ekstermi-
nacji Żydów na Białostocczyźnie126 stało się nawet tematem debaty publicznej na przełomie 
XX i XXI wieku. W trakcie dyskusji nad wydarzeniami w Jedwabnem, wywołanej publikacją 
książki Jana T. Grossa Sąsiedzi, okazało się, że Datner pisał o zbrodni już w 1966 roku. W ar-
tykule Eksterminacja ludności żydowskiej w Okręgu Białostockim wymienia on Jedwabne wśród 
innych podobnych wypadków z lipca 1941 r., kiedy to „Niemcy przyciągnęli męty spośród 
miejscowej ludności” do popełnienia zbrodni przeciwko Żydom127. W poświęconej pogromowi 
w Jedwabnem dyskusji zorganizowanej przez dziennik „Rzeczpospolita”, w której udział wzięli 
historycy: Jan T. Gross, Tomasz Strzembosz, Andrzej Żbikowski oraz Paweł Machcewicz, 

122	 por. Stanisław Staroń, Raul Hilberg, Foreword [w:] Raul Hilberg, Stanisław Staroń, Józef Kermisz (red.), The Warsaw Diary of 
Adam Czerniakow. Prelude to Doom, New York 1979, s. VIIn., cytat: s. VIII.
123	 Vorbemerkung der Übersetzerin [w:] Im Warschauer Ghetto. Das Tagebuch des Adam Czerniaków 1939–1942, München 1986, 
s. XXIVn.
124	 Dieter Pohl, Die Historiker Volkspolens und der Judenmord. Erforschung und politische Instrumentalisierung [w:] Micha Brumlik, 
Karol Sauerland (red.), Umdeuten, verschweigen, erinnern. Die späte Aufarbeitung des Holocaust in Osteuropa, s. 163–178, tu s. 163n.
125	 Katarzyna Person, The Initial Reception and First Publications from the Ringelblum Archive in Poland, 1946–1952, „Gal-Ed”, 
t. 23 (2012), s. 59–76, 68.
126	 Szymon Datner, Eksterminacja ludności żydowskiej w Okręgu Białostockim, BŻIH, nr 60 (4/1966), s. 3–50.
127	 Tamże, s. 22.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   35 02.11.2017   21:16:05



36

dziennikarz Andrzej Kaczyński i prokurator Radosław Ignatiew, niejasności tekstu Datnera 
stały się przedmiotem różnych interpretacji128. Niemniej do momentu ukazania się w 2002 r. 
dwutomowej publikacji Wokół Jedwabnego129 było to właściwie jedyne opracowanie na temat 
antyżydowskiej przemocy w tym regionie latem 1941 roku. Zatem przykład tekstu Szymo-
na Datnera pokazuje, jak drukowane na łamach BŻIH artykuły nabierały znaczenia nawet 
dziesiątki lat po ich pierwotnej publikacji. 

Wnioski

Powołany do życia w marcu 1950 r. „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego” 
powstał, co prawda, jako biuletyn informacyjny, szybko jednak stał się pełnoprawnym czaso-
pismem naukowym, publikującym artykuły naukowe, teksty źródłowe i recenzje z prac po-
dejmujących tematy żydowskie, ze szczególnym uwzględnieniem okresu Zagłady. Od lat 60. 
było to najważniejsze, a w latach 70. i 80. oraz po 1993 r. jedyne pismo naukowe Żydowskie-
go Instytutu Historycznego. Za czasów PRL tytuł miał kilka bardzo trudnych momentów. 
Za ironię historii uznać należy fakt, że BŻIH miał najwyższy nakład w okresie największych 
represji politycznych, czyli w czasach stalinizmu, natomiast podczas odwilży w późnych la-
tach 50. niski nakład pisma nieomal doprowadził do jego zamknięcia. Pomimo często trudnej 
sytuacji czasopisma i jego redaktorów w „Biuletynie” ukazywało się wiele cennych tekstów 
źródłowych, które inaczej nie byłyby dostępne dla naukowców w Polsce i poza jej granicami. 
Służyły one również jako podstawa przekładów – z dobrym lub złym skutkiem, jak pokazują 
przykłady opracowania Ringelbluma Stosunki polsko-żydowskie w czasie drugiej wojny świa-
towej, jak i Dziennika Adama Czerniakowa. Wiele artykułów, które ukazały się na łamach 
pisma, do dziś ma istotny wkład w badania, nawet jeśli niektórzy z ich autorów wyprzedzili 
swoją epokę i przez to ich praca nie od razu została w pełni doceniona.

128	 Jedwabne, 10 lipca 1941 – Zbrodnia i Pamięć, „Rzeczpospolita”, 12 III 2001. Twierdzenie Andrzeja Kaczyńskiego, jakoby 
artykuł Datnera z BŻIH, nr 60 (4/1966) ukazał się dopiero w 1969 r., jest błędne. Z informacji w stopce wynika, że nakład 
został wydrukowany w grudniu 1966 roku. W materiałach ŻIH nie znalazłem niczego, co mogłoby sugerować, że numer wydano 
z trzyletnim opóźnieniem.
129	 Paweł Machcewicz, Krzysztof Persak (red.), Wokół Jedwabnego, t. I–II, Warszawa 2002.

Jubileuszowy_2017_pl.indd   36 02.11.2017   21:16:05




